23948sdkhjf

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Men kunskapen ökar, visar en Sifo-undersökning.

”Vet du vad skillnaden är mellan bäst före-dag och sista förbrukningsdag?”, den frågan ställde Sifo till 1000 svenskar. Totalt 14 procent svarade nej och 8 procent svarade tveksam/vet ej.

Den här okunskapen kan bidra till Sveriges matsvinn, det menar företaget Matsmart som säljer felmärkta eller utgående varor till rabatterade priser. Av de 1,3 miljoner ton matavfall varje år i Sverige beräknas ungefär hälften vara onödigt matsvinn.

 Det är ett slöseri av resurser och innebär onödiga utsläpp av växthusgaser. Matsmart vill minska matsvinnet genom att öka kunskapen om datummärkningen, säger Matsmarts vd Karl Andersson.

De kan i alla fall glädja sig åt att kunskaperna tycks öka. I fjolårets Sifo-undersökning bland 1000 svenskar framkom att en tredjedel inte visste skillnaden mellan bäst-före- och sista förbruknundsdag.

Utvecklingen går åt rätt håll, men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Matsmarts vision är en värld utan matsvinn, då är 20 procent en alldeles för hög siffra, säger Karl Andersson.

Om Sifo-undersökningen:
Sifo telefonintervjuade 1 000 svenskar mellan den 29 maj och 6 juni 2018. Frågan som ställdes var:

De flesta färdigförpackade livsmedel ska vara märkta med ”bäst före-dag” alternativt ”sista förbrukningsdag”. Vet du vad skillnaden är mellan ”bäst före-dag” och ”sista förbrukningsdag”?

78 procent svarade: Ja.
14 procent svarade: Nej.
8 procent svarade: Tveksam, vet ej.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Klart för ny City Gross – en annan stänger

36-tal tillsvidareanställda berörs av nedläggningen.

Här byggs ny Coop-butik

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

Arkiv

Paradiset och Midsona startar företag ihop

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Fyra rån på en månad - då lägger närbutiken ner

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

City Gross lägger ned sin äldsta butik

50-talet tillsvidareanställda berörs.

1

Brasilianska ambassaden ilsknar till på Paradiset

Fri Köpenskap finns på Messenger

Du har väl inte missat att Fri Köpenskap finns på Messenger?

Ny sajt ska hjälpa bönderna

På nytt jobb
Ny handlare i Vissefjärda – han tar över i Lindås

Visbybutiken mest hållbar

Coop och Willys undvek Lidls öde

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Astrid och aporna återuppstår

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Mötet
Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.174