23948sdkhjf

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Men kunskapen ökar, visar en Sifo-undersökning.

”Vet du vad skillnaden är mellan bäst före-dag och sista förbrukningsdag?”, den frågan ställde Sifo till 1000 svenskar. Totalt 14 procent svarade nej och 8 procent svarade tveksam/vet ej.

Den här okunskapen kan bidra till Sveriges matsvinn, det menar företaget Matsmart som säljer felmärkta eller utgående varor till rabatterade priser. Av de 1,3 miljoner ton matavfall varje år i Sverige beräknas ungefär hälften vara onödigt matsvinn.

 Det är ett slöseri av resurser och innebär onödiga utsläpp av växthusgaser. Matsmart vill minska matsvinnet genom att öka kunskapen om datummärkningen, säger Matsmarts vd Karl Andersson.

De kan i alla fall glädja sig åt att kunskaperna tycks öka. I fjolårets Sifo-undersökning bland 1000 svenskar framkom att en tredjedel inte visste skillnaden mellan bäst-före- och sista förbruknundsdag.

Utvecklingen går åt rätt håll, men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Matsmarts vision är en värld utan matsvinn, då är 20 procent en alldeles för hög siffra, säger Karl Andersson.

Om Sifo-undersökningen:
Sifo telefonintervjuade 1 000 svenskar mellan den 29 maj och 6 juni 2018. Frågan som ställdes var:

De flesta färdigförpackade livsmedel ska vara märkta med ”bäst före-dag” alternativt ”sista förbrukningsdag”. Vet du vad skillnaden är mellan ”bäst före-dag” och ”sista förbrukningsdag”?

78 procent svarade: Ja.
14 procent svarade: Nej.
8 procent svarade: Tveksam, vet ej.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Rolf Andersson
När får vi märkningen: minst hållbar tills!
Anser att märka en vara med bäst före är snudd på bedrägeri!
Det är ytterst få varor som är bäst före - en del varor är t om bäst efter såsom surströmming och must i alla former!

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så drabbade snökaoset butikerna

Lidl tar över egna brödavdelningar

Nytt avtal med Fazer ska minska svinnet.

Matpriskollen: Frukt och grönt är säkra kort

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Arkiv

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Första spadtaget för City Gross tredje

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Smakstart för Fodis crowdfunding

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Två butiker – två anlagda bränder

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Butikskedja i samarbete med Sensec

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butik nummer tre till Kista Galleria

Sänd till en kollega

0.265