En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Men kunskapen ökar, visar en Sifo-undersökning.

”Vet du vad skillnaden är mellan bäst före-dag och sista förbrukningsdag?”, den frågan ställde Sifo till 1000 svenskar. Totalt 14 procent svarade nej och 8 procent svarade tveksam/vet ej.

Den här okunskapen kan bidra till Sveriges matsvinn, det menar företaget Matsmart som säljer felmärkta eller utgående varor till rabatterade priser. Av de 1,3 miljoner ton matavfall varje år i Sverige beräknas ungefär hälften vara onödigt matsvinn.

 Det är ett slöseri av resurser och innebär onödiga utsläpp av växthusgaser. Matsmart vill minska matsvinnet genom att öka kunskapen om datummärkningen, säger Matsmarts vd Karl Andersson.

De kan i alla fall glädja sig åt att kunskaperna tycks öka. I fjolårets Sifo-undersökning bland 1000 svenskar framkom att en tredjedel inte visste skillnaden mellan bäst-före- och sista förbruknundsdag.

Utvecklingen går åt rätt håll, men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Matsmarts vision är en värld utan matsvinn, då är 20 procent en alldeles för hög siffra, säger Karl Andersson.

Om Sifo-undersökningen:
Sifo telefonintervjuade 1 000 svenskar mellan den 29 maj och 6 juni 2018. Frågan som ställdes var:

De flesta färdigförpackade livsmedel ska vara märkta med ”bäst före-dag” alternativt ”sista förbrukningsdag”. Vet du vad skillnaden är mellan ”bäst före-dag” och ”sista förbrukningsdag”?

78 procent svarade: Ja.
14 procent svarade: Nej.
8 procent svarade: Tveksam, vet ej.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Rolf Andersson
När får vi märkningen: minst hållbar tills!
Anser att märka en vara med bäst före är snudd på bedrägeri!
Det är ytterst få varor som är bäst före - en del varor är t om bäst efter såsom surströmming och must i alla former!

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Nyhetsbrev

Hit kommer Lidl härnäst

Arkiv

Så sålde Ica i juni

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Hit kommer Icas nya Kvantum-butik

Larmrapporten: Hoten och våldet ökar i handeln

Den växande brottsligheten får anställda att lämna jobbet.

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Sänd till en kollega

0.143