23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Cloetta ska nå nya konsumenter

Lanserar lågsockerprodukter i Norden i höst.

Konfektyr- och snacksbolaget Cloettas erfarenheter från Nederländerna gör att bolaget inför höstens lansering av lågsockerprodukter i Norden räknar med att nå både helt nya konsumenter och även befintliga konsumenter av bolagets produkter.

Det uppgav Cloettas vd Henri de Sauvage-Nolting vid rapportpresentationen på en analytikerfråga om huruvida bolaget räknar med att bara sälja de nya lågsockerprodukterna till befintliga kunder som byter, eller om även helt nya kunder kan nås.

– I Nederländerna har vi sett både nya kunder och kunder som byter, sade Henri de Sauvage-Nolting och nämnde siffran 50/50.

– Därför är det intressant, framhöll han.

Cloettas försäljning i Norge tyngdes i kvartalet av den införda sockerskatten. Debatten kring sockrets hälsovådliga effekter har fått bolagets kunder att inte vilja marknadsföra godis i lika hög grad som innan.

– Det är viktigt att vi har den här typen av erbjudanden (lågsockererbjudanden) i vår portfölj, betonade Cloetta-chefen.

När det gäller marknadsföring har Cloetta i år flyttat en del marknadsföringsutgifter från det andra kvartalet till det tredje kvartalet. I linje med vad bolaget har sagt tidigare förväntas marknadsföringsutgifterna för helåret öka något.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.104