Cloetta ska nå nya konsumenter

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Lanserar lågsockerprodukter i Norden i höst.

Konfektyr- och snacksbolaget Cloettas erfarenheter från Nederländerna gör att bolaget inför höstens lansering av lågsockerprodukter i Norden räknar med att nå både helt nya konsumenter och även befintliga konsumenter av bolagets produkter.

Det uppgav Cloettas vd Henri de Sauvage-Nolting vid rapportpresentationen på en analytikerfråga om huruvida bolaget räknar med att bara sälja de nya lågsockerprodukterna till befintliga kunder som byter, eller om även helt nya kunder kan nås.

– I Nederländerna har vi sett både nya kunder och kunder som byter, sade Henri de Sauvage-Nolting och nämnde siffran 50/50.

– Därför är det intressant, framhöll han.

Cloettas försäljning i Norge tyngdes i kvartalet av den införda sockerskatten. Debatten kring sockrets hälsovådliga effekter har fått bolagets kunder att inte vilja marknadsföra godis i lika hög grad som innan.

– Det är viktigt att vi har den här typen av erbjudanden (lågsockererbjudanden) i vår portfölj, betonade Cloetta-chefen.

När det gäller marknadsföring har Cloetta i år flyttat en del marknadsföringsutgifter från det andra kvartalet till det tredje kvartalet. I linje med vad bolaget har sagt tidigare förväntas marknadsföringsutgifterna för helåret öka något.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Nyhetsbrev

Hit kommer Lidl härnäst

Arkiv

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Larmrapporten: Hoten och våldet ökar i handeln

Den växande brottsligheten får anställda att lämna jobbet.

Hit kommer Icas nya Kvantum-butik

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Sänd till en kollega

0.166