23948sdkhjf

Snusjätten hoppas på dollareffekt

| Av TT | Tipsa redaktionen

Vinst trots motvind.

Tobaksbolaget Swedish Match hoppas på en positiv valutaeffekt från den starkare dollarn under resten av året. Beskedet kommer i en delårsrapport där vinsten, trots motvind på valutamarknaden, ökar något mer än väntat under årets andra kvartal.

Swedish Match redovisar en vinst före skatt på 1 190 miljoner kronor för andra kvartalet 2018. Det kan jämföras med vinsten på 1 066 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 1 103 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.

Omsättningen uppgick till 3 336 miljoner kronor, jämfört med 3 053 miljoner kronor ett år tidigare.

Swedish Match hoppas att det efter en tid av motvind på valutamarknaden nu är dags för lite medvind. Det handlar om en positiv dollareffekt, enligt vd Lars Dahlgren.

"Cirka halva vårt rapporterade rörelseresultat från produktsegment under första halvåret härrör från den amerikanska dollarn", skriver han sedan bolaget redovisat en negativ valutaeffekt på 59 miljoner kronor på rörelseresultatet för årets första halvår.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-butik stänger

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Postpanik på Coop

Ica ökar investeringarna

Nyhetsbrev

Plus

Dagligvarugalan
Tekniska kartor och etiketter i digital butik

Årets digitaliserade butik har kapat kostnader och ökat försäljningen med teknikens hjälp. Så lyckades de.

Arkiv

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Pantkampanj sprider sig i Skåne

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Priserna fortsätter att dala

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Easyfill i deal med Carrefour

Största som hänt 2018 enligt branschen

Stor enkät: Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Historiskt låg skörd av matpotatis

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Fritt fram för snuskylarna

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Lägsta matpriserna på två år

Från pappersflaskor till bananband

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Sänd till en kollega

0.188