23948sdkhjf

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

Livsmedelsverket vill ha bättre koll på "fri från"-produkter – från och med i höst blir det obligatoriskt för företag som märker produkter med frasen att också anmäla dem till myndigheten.

Genom att företagen får krav på att anmäla dessa ser man att kontrollen av livsmedel som riktar sig till känsliga grupper blir bättre.

– Livsmedelverket godkänner inte produkterna men skickar anmälan till ansvarig kontrollmyndighet, oftast en kommun. Det blir en signal för kontrollen om att företaget producerar livsmedel som riktar sig till särskilt känsliga grupper, säger Ylva Sjögren Bolin, nutritionist på Livsmedelsverket, i en kommentar.

I dagsläget är det endast frivillig att anmäla produkter märkta med "fri från", något som därmed ändras från 15 oktober i år.

Det har tidigare funnits ett anmälningskrav för "fri från"-produkter, men även för gluten- och mjölkfria livsmedel. Detta togs bort 2016 i samband med en ny EU-lagstiftning.

Livsmedelsverket påpekar också att den här typen av märkning ska vara relevant för produkten – det är alltså inte tillåtet att antyda att till exempel märka en margarinprodukt glutenfri, då alla liknande produkter också är glutenfria.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Arkiv

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Norska laxdöden kan kosta miljard

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop tar in omtalad vegoburgare

City Gross cateringförvandling ger effekt

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

De kan vinna ekopris

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Ledare
Personalen i skuggan av tekniken

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Ekobutik i konkurs

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129