23948sdkhjf

Matsmart ökar med 130 procent

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Ökade intäkter - men ännu ingen vinst.

Matsmart ökade rejält under året som gått med intäkter på 159,3 miljoner kronor, en ökning med 130 procent från förra årets 69,3 miljoner kronor, det skriver DiDigital som tagit del av företagets årsredovisning. Totalt innebär den ökade försäljningen även att cirka 2022 ton mat som annars skulle slängts gått till försäljning.

Läs också: Matsmart växer: ”Fördubblas”

Företaget visar ännu inte svarta siffror men årets förlust på 40,3 miljoner kronor växer mindre än vad intäkterna gör. Förra året gjorde Matsmart en förlust på 32,3 miljoner kronor och företaget har heller inte räknat med att de skulle vara lönsamma vid det här laget.

– Vi investerar för att kunna fortsätta växa. Främst i marknadsföring samt lager och logistik, säger Karl Andersson, vd och medgrundare till DiDigital.

Matsmart arbetar enligt egen utsago på att vända siffrorna mot lönsamhet men de vill även fortsätta expandera utanför sina nuvarande marknader i Sverige, Finland och Norge samt nå ut till fler kunder på redan etablerade marknader.

– Marknadsföringen gör mycket för att locka nya kunder, men det handlar framför allt om 'mun till mun' vilket vi är mest stolta över”, säger Karl Andersson till nyhetssajten.

Mer om: matsmart
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-butik stänger

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Postpanik på Coop

Ica ökar investeringarna

Nyhetsbrev

Plus

Dagligvarugalan
Tekniska kartor och etiketter i digital butik

Årets digitaliserade butik har kapat kostnader och ökat försäljningen med teknikens hjälp. Så lyckades de.

Arkiv

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Pantkampanj sprider sig i Skåne

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Priserna fortsätter att dala

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Easyfill i deal med Carrefour

Största som hänt 2018 enligt branschen

Stor enkät: Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Historiskt låg skörd av matpotatis

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Fritt fram för snuskylarna

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Lägsta matpriserna på två år

Från pappersflaskor till bananband

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Sänd till en kollega

0.183