23948sdkhjf

Konsumentorganisation vill se en ärligare livsmedelsindustri

Europeisk organisation föreslår ändrade regler kring matförpackningar.
Många konsumenter känner att varornas förpackningar är vilseledande. Det kan handla om märkningar som "äkta pizza" och fullkornsprodukter vars fiberhalt är lägre än ett äpple. Nu vill den europeiska konsumentorganisationen BEUC att livsmedelsindustrin blir tydligare. Det skriver organisationen Äkta Vara .

Det är i rapporten "Food labels: Tricks of the Trade" som BEUC lyfter frågan och den bygger på granskningar av produkter som har gjorts runt om i Europa. I produkterna har de identifierat tre vanliga sätt som industrin vilseleder kunderna på – hantverk, fruktinnehåll och fullkorn.

BEUC föreslår en rad åtgärder för att industrin ska bli ärligare mot konsumenten. Nämligen följande:

- Uttryck som signalerar kvalitet, som till exempel naturlig, traditionell, hantverksmässig och hemgjord, borde definieras i lagstiftningen.

- Miniminivåer för när en produkt ska få marknadsföras som fullkorn. Om fullkorn lyfts fram på framsidan av produkten, ska också andelen anges där.

- Miniminivåer för fruktinnehåll för att frukt, i text eller bild, ska få lyftas fram på framsidan av förpackningen. På juicer eller fruktdrycker borde varans beteckning tydligt framgå på förpackningens framsida och inte bara vid ingrediensförteckningen. Det som lyfts fram på framsidan på förpackningen ska också tydligt mängddeklareras på framsidan.

– Jag tycker att förslagen är bra och tror att de skulle leda till att färre konsumenter blir lurade. Den typen av vilseledande marknadsföring som man tar upp i rapporten har vi själva sett otaliga exempel på, inte minst bland alla nomineringar till vårt antipris Årets matbluff. Flera av årets finalister handlar om just dessa typer av fusk, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125