Konsumentorganisation vill se en ärligare livsmedelsindustri

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Europeisk organisation föreslår ändrade regler kring matförpackningar.

Många konsumenter känner att varornas förpackningar är vilseledande. Det kan handla om märkningar som "äkta pizza" och fullkornsprodukter vars fiberhalt är lägre än ett äpple. Nu vill den europeiska konsumentorganisationen BEUC att livsmedelsindustrin blir tydligare. Det skriver organisationen Äkta Vara.

Det är i rapporten "Food labels: Tricks of the Trade" som BEUC lyfter frågan och den bygger på granskningar av produkter som har gjorts runt om i Europa. I produkterna har de identifierat tre vanliga sätt som industrin vilseleder kunderna på – hantverk, fruktinnehåll och fullkorn.

BEUC föreslår en rad åtgärder för att industrin ska bli ärligare mot konsumenten. Nämligen följande:

- Uttryck som signalerar kvalitet, som till exempel naturlig, traditionell, hantverksmässig och hemgjord, borde definieras i lagstiftningen.

- Miniminivåer för när en produkt ska få marknadsföras som fullkorn. Om fullkorn lyfts fram på framsidan av produkten, ska också andelen anges där.

- Miniminivåer för fruktinnehåll för att frukt, i text eller bild, ska få lyftas fram på framsidan av förpackningen. På juicer eller fruktdrycker borde varans beteckning tydligt framgå på förpackningens framsida och inte bara vid ingrediensförteckningen. Det som lyfts fram på framsidan på förpackningen ska också tydligt mängddeklareras på framsidan.

– Jag tycker att förslagen är bra och tror att de skulle leda till att färre konsumenter blir lurade. Den typen av vilseledande marknadsföring som man tar upp i rapporten har vi själva sett otaliga exempel på, inte minst bland alla nomineringar till vårt antipris Årets matbluff. Flera av årets finalister handlar om just dessa typer av fusk, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ica tar hem baconen

Ica-handlarens mardrömssommar

Omdirigering av tågtrafiken vid Stockholm centralstation kan förstöra året för Ica-handlaren. ”Det är en mardröm”.

Lidl expanderar i Göteborg

Matrebellerna upp 2,4 procent

Bergendahls försäljning under andra kvartalet steg med en procent i samtliga butiker. För Matrebellerna blev siffran 2,4 procent. ”Vi har ökat varje månad sedan 2009”, säger Thomas Biverstedt, talesperson för Matrebellerna.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Instabox satsar stort

Nyhetsbrev

Nazister demonstrerar utanför Ica-butik

Upp till 3 000 nazister kan samlas utanför Ica på Kungsholmen i Stockholm. ”Vi är förberedda”, säger handlaren.

Arkiv

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

Spannmålsbrist ger prissmäll i butikshyllorna

På nytt jobb
Hon blir Spoons nya försäljningschef

" Att få chansen att driva affären framåt känns spännande och roligt"

Ica: ”Prispress är det sista vi vill ha”

Mat hos Muji på Åhléns

Den japanska kedjan bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm och plockar in färdigrätter, sötsaker och snacks i sortimentet.

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Ny packlösning för minskat matsvinn

Axfood överväger att fimpa engångsgrillarna

Ny mejerimärkning stoppar svinn

Nu inför Arla en ny datummärkning för att konsumenterna ska slänga mindre mat.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Skärgårdshandlarens megasommar

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket ett kraftigt kampanjtryck på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

Konsum i Karlstad bygger om

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Nu kan du prata med MonICA

Ny nod för life science och livsmedel

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Värmen sänker tron på framtiden

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Aldi rustar upp 150 butiker

Butik skänkte godis efter olycka

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Sänd till en kollega

0.169