23948sdkhjf

Konsumentorganisation vill se en ärligare livsmedelsindustri

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Europeisk organisation föreslår ändrade regler kring matförpackningar.

Många konsumenter känner att varornas förpackningar är vilseledande. Det kan handla om märkningar som "äkta pizza" och fullkornsprodukter vars fiberhalt är lägre än ett äpple. Nu vill den europeiska konsumentorganisationen BEUC att livsmedelsindustrin blir tydligare. Det skriver organisationen Äkta Vara.

Det är i rapporten "Food labels: Tricks of the Trade" som BEUC lyfter frågan och den bygger på granskningar av produkter som har gjorts runt om i Europa. I produkterna har de identifierat tre vanliga sätt som industrin vilseleder kunderna på – hantverk, fruktinnehåll och fullkorn.

BEUC föreslår en rad åtgärder för att industrin ska bli ärligare mot konsumenten. Nämligen följande:

- Uttryck som signalerar kvalitet, som till exempel naturlig, traditionell, hantverksmässig och hemgjord, borde definieras i lagstiftningen.

- Miniminivåer för när en produkt ska få marknadsföras som fullkorn. Om fullkorn lyfts fram på framsidan av produkten, ska också andelen anges där.

- Miniminivåer för fruktinnehåll för att frukt, i text eller bild, ska få lyftas fram på framsidan av förpackningen. På juicer eller fruktdrycker borde varans beteckning tydligt framgå på förpackningens framsida och inte bara vid ingrediensförteckningen. Det som lyfts fram på framsidan på förpackningen ska också tydligt mängddeklareras på framsidan.

– Jag tycker att förslagen är bra och tror att de skulle leda till att färre konsumenter blir lurade. Den typen av vilseledande marknadsföring som man tar upp i rapporten har vi själva sett otaliga exempel på, inte minst bland alla nomineringar till vårt antipris Årets matbluff. Flera av årets finalister handlar om just dessa typer av fusk, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-butik stänger

Postpanik på Coop

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica ökar investeringarna

Nyhetsbrev

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Arkiv
Plus

Dagligvarugalan
Tekniska kartor och etiketter i digital butik

Årets digitaliserade butik har kapat kostnader och ökat försäljningen med teknikens hjälp. Så lyckades de.

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Pantkampanj sprider sig i Skåne

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Priserna fortsätter att dala

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Största som hänt 2018 enligt branschen

Stor enkät: Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

Easyfill i deal med Carrefour

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

Årets livsmedelshalvdag på Empack

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Historiskt låg skörd av matpotatis

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Fritt fram för snuskylarna

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Lägsta matpriserna på två år

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Sänd till en kollega

0.192