23948sdkhjf

Arla minskar CO2 med ny förpackning

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Arla lanserade strax före semestern nya "grönare" förpackningar för ekologisk mjölk och yoghurt i en rad länder, däribland Sverige. Lanseringen innebär att CO2-påverkan från förpackningarna minskar med 18 %. De nya grönare förpackningarna har skruvkork tillverkade av bioplast från sockerrör.

Arla lanserade redan 2014 den oblekta bruna kartongen för sitt ekologiska sortiment, vilket då innebar en sänkning av CO2-påverkan med 21 %. Den nu påföljande sänkningen med 18 % CO2-påverkan innebär en sammanlagd sänkning med 35 % jämfört med den vita vanliga mjölkkartongen som tidigare användes och idag används för det övriga sortimentet.

Det framgår inte med önskad tydlighet vari den nya sänkningen av CO2-påverkan härrör ifrån, om det bara är en effekt av de nya biobaserade skruvkorkarna eller även den bruna kartongen som fått ett nytt bättre miljöindex. Hur det än är med den saken använder Arla såväl Tetra Pak som Elopak för de nya förpackningarna som leverantör. Skruvkorkarna leveras dock enbart av Tetra Pak.

Arla har som mål att minska sina CO2-utläpp med 25 % fram till år 2020, mätt från de utsläpp man hade 2005. Man är på god väg att klara målet, trots att verksamheten under denna tid vuxit kraftigt. Man har sedan 2005 minskat sina CO2-utsläpp med mer än 18 %.

Den nya besparingen av CO2-utsläpp som den nya mjölkkartongen, Grön Kartong 2.0, som Arla kallar den motsvarar minskade utsläpp på 385 ton CO2 per år. Förutom Sverige, lanseras den nya kartongen för produkter i Arlas ekologiska mjölk- och yoghurtsortiment i Danmark, Finland, Tyskland, England och Holland.

– På sikt är potentialen ännu större. Vårt mål är att alla Arlas mjölkkartonger ska framställas av enbart naturmaterial före år 2020, säger Jakob B. Knudsen, Landsdirektör i Arla Danmark.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-butik stänger

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Postpanik på Coop

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica ökar investeringarna

Nyhetsbrev

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Arkiv
Plus

Dagligvarugalan
Tekniska kartor och etiketter i digital butik

Årets digitaliserade butik har kapat kostnader och ökat försäljningen med teknikens hjälp. Så lyckades de.

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Pantkampanj sprider sig i Skåne

Priserna fortsätter att dala

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Easyfill i deal med Carrefour

Största som hänt 2018 enligt branschen

Stor enkät: Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Historiskt låg skörd av matpotatis

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Fritt fram för snuskylarna

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

Lägsta matpriserna på två år

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Sänd till en kollega

0.181