23948sdkhjf

Synen på e-handel förändras

Trög utveckling spås ta fart.

Att svenskarna handlar allt mer online är ett faktum, var tredje uppger att de handlar mer på nätet idag än vad de gjorde för ett år sedan men inom dagligvaruhandeln går det trögt. Endast två procent av handeln sker online men enligt en ny framtidsrapport som Ica utfört kommer det ske en förändring inom en snar framtid.

– Det finns en hög e-handelsmognad i Sverige idag men inom dagligvaruhandeln ligger vi efter. Dock ökar handeln av mat på nätet snabbt och prognosen är att vi 2025 närmat oss toppnationerna i Europa, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på Ica-gruppen till Fri Köpenskap.

Enligt Svensk Handels prognoser kommer dagens två procent att öka till mellan sex och elva procent fram tills 2025 vilket delvis beror på att konsumtionsmönstren redan nu håller på att förändras.

– År 2025 kommer allt fler kunder vara de unga som vuxit upp med det digitala och de kommer ställa höga krav på att handeln är närvarande där kunden är – i butik, på nätet och digitalt, säger Ann-Katrin Tottie.

Den fysiska butiken kommer inte att försvinna men det kommer enligt rapporten att ske en allt större uppdelning mellan vad kunderna vill köpa online och vad de vill köpa i butik. Generiska produkter utsätts i allt större utsträckning för prispress då kunderna lättare kan jämföra och de företag som vill fortsätta växa kommer att behöva söka sig online.

– Det man kan se när man tittar på de här siffrorna är att tillväxten i vår bransch kommer nog inte att vara särskilt aggressiv i den fysiska butiken utan den kommer att ske på e-handelplattformarna. Så det gäller att inte missa det tåget, säger Ann-Katrin Tottie.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.112