23948sdkhjf

Synen på e-handel förändras

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Trög utveckling spås ta fart.

Att svenskarna handlar allt mer online är ett faktum, var tredje uppger att de handlar mer på nätet idag än vad de gjorde för ett år sedan men inom dagligvaruhandeln går det trögt. Endast två procent av handeln sker online men enligt en ny framtidsrapport som Ica utfört kommer det ske en förändring inom en snar framtid.

Läs också: Smakstart för Fodis crowdfunding

– Det finns en hög e-handelsmognad i Sverige idag men inom dagligvaruhandeln ligger vi efter. Dock ökar handeln av mat på nätet snabbt och prognosen är att vi 2025 närmat oss toppnationerna i Europa, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på Ica-gruppen till Fri Köpenskap.

Enligt Svensk Handels prognoser kommer dagens två procent att öka till mellan sex och elva procent fram tills 2025 vilket delvis beror på att konsumtionsmönstren redan nu håller på att förändras.

– År 2025 kommer allt fler kunder vara de unga som vuxit upp med det digitala och de kommer ställa höga krav på att handeln är närvarande där kunden är – i butik, på nätet och digitalt, säger Ann-Katrin Tottie.

Den fysiska butiken kommer inte att försvinna men det kommer enligt rapporten att ske en allt större uppdelning mellan vad kunderna vill köpa online och vad de vill köpa i butik. Generiska produkter utsätts i allt större utsträckning för prispress då kunderna lättare kan jämföra och de företag som vill fortsätta växa kommer att behöva söka sig online.

– Det man kan se när man tittar på de här siffrorna är att tillväxten i vår bransch kommer nog inte att vara särskilt aggressiv i den fysiska butiken utan den kommer att ske på e-handelplattformarna. Så det gäller att inte missa det tåget, säger Ann-Katrin Tottie.

Mer om: E-handel | Ica


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu
Plus

Så drabbade snökaoset butikerna

Matpriskollen: Frukt och grönt är säkra kort

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Första spadtaget för City Gross tredje

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Arkiv

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Smakstart för Fodis crowdfunding

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Två butiker – två anlagda bränder

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Butikskedja i samarbete med Sensec

Här öppnar City Gross

Lidl driver lastbil på eget avfall

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Handlarna tror på julen

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butik nummer tre till Kista Galleria

Butiker måste informera om vem som filmar

Sänd till en kollega

0.294