23948sdkhjf

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

I mars lanserade Lidl en global plaststrategi för att minska användningen av plast med 20 procent före 2025 och nu offentliggörs de första konkreta åtgärderna. I ett första steg kommer Lidl att sluta sälja engångsprodukter av plast som muggar, glas, sugrör, tallrikar, bestick och bomullspinnar i samtliga butiker till slutet av 2019.

Engångsplastartiklarna ska gradvis, fram till slutet av nästa år, ersättas med produkter tillverkade av alternativa och återvinningsbara material. Exempelvis så kommer bomullspinnar med plast ersättas med en papperspinne. I ett andra steg kommer Lidl att fasa ut alla bestick inom färdigmat och sugrör på dryckesförpackningar.

– Beslutet att ta bort engångsartiklar av plast ur sortimentet är ett mycket viktigt steg på vägen för att nå våra mål där plast är ett våra viktigaste fokusområden, både på nationell men framförallt på global nivå. Vår globala plaststrategi gör att vi kan agera snabbfotat och driva utvecklingen i branschen säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige.

Lidl Sverige har redan genomfört ett flertal åtgärder för att minska plastanvändningen. Bland annat har tjockleken reducerats på 25-liters avfallspåsar och fryspåsar med zip-förslutning, pant har införts på saftflaskor av eget märke och plasten i förpackningarna för cashewnötter och tranbär har reducerats med 20 procent. Den hela plastpåsen för ekologiska bananer har bytts ut mot endast en plastgördel, en reducering av plast med nära 85 procent för ett kilo bananer.

Vad gäller frukt och grönt är ambitionen att successivt öka lösviktsförsäljningen. I mars ersattes ekologisk kiwi i inplastat tråg med en lasermärkt ekologisk kiwi. Under 2018 ska ett flertal ytterligare åtgärder realiseras som innebär både minskad plastanvändning men också hållbarare alternativ till lösviktspåsar, plastbärkassar och förpackningar. Den 1 juni höjde Lidl priset på plastbärpåsar med 50 öre och för varje såld plastpåse skänks 40 öre till hållbarhetsprojekt i Sverige.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så drabbade snökaoset butikerna

Lidl tar över egna brödavdelningar

Nytt avtal med Fazer ska minska svinnet.

Matpriskollen: Frukt och grönt är säkra kort

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Arkiv

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Första spadtaget för City Gross tredje

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Smakstart för Fodis crowdfunding

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Två butiker – två anlagda bränder

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Här öppnar City Gross

Butikskedja i samarbete med Sensec

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butik nummer tre till Kista Galleria

Sänd till en kollega

0.342