23948sdkhjf

Ica: ”Prispress är det sista vi vill ha”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

"Det kraftiga kampanjtrycket på svenskt kött är inte början till en prispress."

– Däremot försöker vi sälja så mycket svenskt kött som möjligt för att undvika en press längre fram, säger Ola Fernvall, presschef hos Ica Sverige till Fri Köpenskap.

Läs också: Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Sommarens torka har kraftigt ansträngt många svenska köttbönder. Bristande skördar har inneburit dyr utfodring och i många fall nödslakt. Slaktköerna har mångdubblats och volymerna ökat.

Som Fri Köpenskap kunde berätta i fredags har kampanjtrycket på svenskt kött ökat med 43 procent mellan veckorna 29 och 32, jämfört med föregående år.

– Det är en enorm ökning, berättar Ulf Mazur, vd på Matpriskollen för Fri Köpenskap.

Aktiviteten har under perioden främst drivits av Coop och Axfood, där de sistnämnda tror att prisminskningar på 30-40 procent på vissa styckdetaljer kan uppstå i branschen under hösten.

Läs också: Matpriskollen: Nu ökar laxkampanjerna igen

Under förra veckan gav sig Ica-blocket in i köttracet med ett pris på 59.90 kronor kilot för svensk nötfärs. Det låga priset samt att kampanjen gick på förstasidorna i DR-bladen samt i TV-reklamen har av många tolkats som början till en prispress.

– Det stämmer inte, vi vill till varje pris försöka undvika en prispress, säger Ola Fernvall, presschef hos Ica Sverige.

Kampanjen är enligt honom snarare ett sätt att hjälpa bönderna att sälja större volymer innan priset börjar pressas.

– Många bönder har svårt att utfodra djuren och slaktköerna är väldigt långa. Vi vill sälja så mycket svenskt kött som möjligt innan det kommer till den punkt då de inte längre har råd att stödutfodra djuren och tvingas till nödslakt, säger Ola Fernvall.

Enligt Svenskt Kötts statistik hade Ica under förra veckan planerat för en beställning på 350 ton svensk nötfärs. Något som sedan fördubblades till 700. Fler insatser för att öka den svenska köttförsäljningen är att vänta.

– Vi kommer att kraftigt öka våra kampanjer på svenskt kött, och under ett antal veckor kommer alla våra köttkampanjer att vara på svenskt kött. Vi är oroliga för köttböndernas långsiktiga konsekvenser och gör vårt bästa för att hjälpa till, säger Ola Fernvall.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Plus

Nu öppnar Sveriges största Maxi sin nya restaurang: ”Fräck och fräsig”

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Nyhetsbrev

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Arkiv

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Siljans Chark överlever med nya ägare

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

Pricer får stororder

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Urban Deli hottar upp sin webbutik

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Gateau öppnar nytt – på nätet

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.158