Ica: ”Prispress är det sista vi vill ha”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

"Det kraftiga kampanjtrycket på svenskt kött är inte början till en prispress."

– Däremot försöker vi sälja så mycket svenskt kött som möjligt för att undvika en press längre fram, säger Ola Fernvall, presschef hos Ica Sverige till Fri Köpenskap.

Läs också: Matpriskollen: Ägg och bananer i veckans kampanjer

Sommarens torka har kraftigt ansträngt många svenska köttbönder. Bristande skördar har inneburit dyr utfodring och i många fall nödslakt. Slaktköerna har mångdubblats och volymerna ökat.

Som Fri Köpenskap kunde berätta i fredags har kampanjtrycket på svenskt kött ökat med 43 procent mellan veckorna 29 och 32, jämfört med föregående år.

– Det är en enorm ökning, berättar Ulf Mazur, vd på Matpriskollen för Fri Köpenskap.

Aktiviteten har under perioden främst drivits av Coop och Axfood, där de sistnämnda tror att prisminskningar på 30-40 procent på vissa styckdetaljer kan uppstå i branschen under hösten.

Läs också: Matpriskollen: Vad är viktigast för kunderna när det gäller pris?

Under förra veckan gav sig Ica-blocket in i köttracet med ett pris på 59.90 kronor kilot för svensk nötfärs. Det låga priset samt att kampanjen gick på förstasidorna i DR-bladen samt i TV-reklamen har av många tolkats som början till en prispress.

– Det stämmer inte, vi vill till varje pris försöka undvika en prispress, säger Ola Fernvall, presschef hos Ica Sverige.

Kampanjen är enligt honom snarare ett sätt att hjälpa bönderna att sälja större volymer innan priset börjar pressas.

– Många bönder har svårt att utfodra djuren och slaktköerna är väldigt långa. Vi vill sälja så mycket svenskt kött som möjligt innan det kommer till den punkt då de inte längre har råd att stödutfodra djuren och tvingas till nödslakt, säger Ola Fernvall.

Enligt Svenskt Kötts statistik hade Ica under förra veckan planerat för en beställning på 350 ton svensk nötfärs. Något som sedan fördubblades till 700. Fler insatser för att öka den svenska köttförsäljningen är att vänta.

– Vi kommer att kraftigt öka våra kampanjer på svenskt kött, och under ett antal veckor kommer alla våra köttkampanjer att vara på svenskt kött. Vi är oroliga för köttböndernas långsiktiga konsekvenser och gör vårt bästa för att hjälpa till, säger Ola Fernvall.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Willys lanserar nytt butikskoncept

Axfoods draglok Willys presenterar ett nytt butikskoncept. På sikt ska alla butiker ställas om. ”Många månaders slit ligger bakom.”

Norsk citronläsk retar Coca-Cola

Glada dagar för stadskärnorna

Det svenska äpplet vinner mark

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Nyhetsbrev

Ännu ett franskt pris till Picadeli

Arkiv

Fazer utökar havresatsning

Coop öppnar för prishöjningar på kött

En egen undersökning visar att sju av tio medlemmar kan tänka sig att betala mer för att rädda bönderna.

Itab vinstvarnar

Årets premiärhummer såld — kilopris 83 000

FMCG-kvinnorna som får mentorstipendierna

Ica Maxi fick stänga

Läkarförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för patienterna”

Sveriges läkarförbund rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Slakteri riskerar vite

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

Flaskorna tvättas och återanvänds stället för att smältas och återvinnas.

Bergendahls går över en miljard

Willys på vegomarsch

Stora Coop öppnar i morgon

Coop slår upp dörrarna på Stora Coop i Falkenberg i morgon. 2 100 kvadratmeter med extra allt. "Det är jätteroligt och en jätteutmaning", säger butikschefen Emma Sabovic.

Här säljs redan julmust

På nytt jobb
Krav anställer ansvarig för dagligvaruhandeln

Tar in kompetens från Mat.se.

Svenska kex till 500 Tesco-butiker

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Här öppnar Coop Online

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Sänd till en kollega

0.249