23948sdkhjf

Ica: ”Prispress är det sista vi vill ha”

"Det kraftiga kampanjtrycket på svenskt kött är inte början till en prispress."

– Däremot försöker vi sälja så mycket svenskt kött som möjligt för att undvika en press längre fram, säger Ola Fernvall, presschef hos Ica Sverige till Fri Köpenskap.

Sommarens torka har kraftigt ansträngt många svenska köttbönder. Bristande skördar har inneburit dyr utfodring och i många fall nödslakt. Slaktköerna har mångdubblats och volymerna ökat.

Som Fri Köpenskap kunde berätta i fredags har kampanjtrycket på svenskt kött ökat med 43 procent mellan veckorna 29 och 32, jämfört med föregående år.

– Det är en enorm ökning, berättar Ulf Mazur, vd på Matpriskollen för Fri Köpenskap.

Aktiviteten har under perioden främst drivits av Coop och Axfood, där de sistnämnda tror att prisminskningar på 30-40 procent på vissa styckdetaljer kan uppstå i branschen under hösten.

Under förra veckan gav sig Ica-blocket in i köttracet med ett pris på 59.90 kronor kilot för svensk nötfärs. Det låga priset samt att kampanjen gick på förstasidorna i DR-bladen samt i TV-reklamen har av många tolkats som början till en prispress.

– Det stämmer inte, vi vill till varje pris försöka undvika en prispress, säger Ola Fernvall, presschef hos Ica Sverige.

Kampanjen är enligt honom snarare ett sätt att hjälpa bönderna att sälja större volymer innan priset börjar pressas.

– Många bönder har svårt att utfodra djuren och slaktköerna är väldigt långa. Vi vill sälja så mycket svenskt kött som möjligt innan det kommer till den punkt då de inte längre har råd att stödutfodra djuren och tvingas till nödslakt, säger Ola Fernvall.

Enligt Svenskt Kötts statistik hade Ica under förra veckan planerat för en beställning på 350 ton svensk nötfärs. Något som sedan fördubblades till 700. Fler insatser för att öka den svenska köttförsäljningen är att vänta.

– Vi kommer att kraftigt öka våra kampanjer på svenskt kött, och under ett antal veckor kommer alla våra köttkampanjer att vara på svenskt kött. Vi är oroliga för köttböndernas långsiktiga konsekvenser och gör vårt bästa för att hjälpa till, säger Ola Fernvall.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078