23948sdkhjf

Matrebellerna upp 2,4 procent

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Bergendahls försäljning under andra kvartalet steg med en procent i samtliga butiker. För Matrebellerna blev siffran 2,4 procent. ”Vi har ökat varje månad sedan 2009”, säger Thomas Biverstedt, talesperson för Matrebellerna.

Bergendahls ökade den totala försäljningen mellan april och juni med 1,0 procent i samtliga butiker och 0,6 procent i jämförbara. Ackumulerat från årets början steg den totala försäljningen 3,4 procent i samtliga och 2,8 i jämförbara.

Läs också: ”Vi måste förtjäna våra kunder”

Bäst gick det för Matrebellerna, som under andra kvartalet ökade försäljningen med 2,4 procent i både samtliga och jämförbara siffror. Ackumulerat från årets början blev utvecklingen i stället 3,1 procent i både samtliga och jämförbara.

Sedan starten den 1 november 2009 har vi ökat försäljningen i jämförbara butiker varje månad, vilket vi naturligtvis är oerhört stolta över, säger Thomas Biverstedt, talesperson för Matrebellerna till Fri Köpenskap.

Friheten för handlaren att styra över varor och pris framhålls som den största orsaken till den obrutna tillväxten.

Man kan enklare skräddarsy sortiment och marknadsföring mot den lokala marknaden, förklarar Thomas Biverstedt.

Skalat från Matrebellernas siffror ökade Bergendahls under det andra kvartalet med 0,7 procent i samtliga butiker och 0,1 procent i jämförbara. Ackumulerat från årets början blev siffran 3,5 procent i samtliga och 2,7 procent i jämförbara.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vad är det största som hänt dig och din verksamhet?

Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Chefen har ordet
Bästa julklappen: en handlingskraftig regering

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Arkiv

Easyfill i deal med Carrefour

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

Två toppar årets julöl

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Historiskt låg skörd av matpotatis

Plus

Mötet
”Butikens roll i samhället blir allt mer komplex”

Icahandlaren Jenni Steiner brinner för att göra skillnad.

200 nya jobb när Arvid Nordquist expanderar

Planerar nytt kafferosteri i Järfälla utanför Stockholm.

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

Fritt fram för snuskylarna

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Lägsta matpriserna på två år

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Lanserar ersättning för plastsugrör

Klartecken för ny Lidl i centrum

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Orkla säljer asiatisk dam

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Chefen har ordet
”Vi måste förtjäna våra kunder”

Sänd till en kollega

0.165