23948sdkhjf

Kopparbergs ökar vinsten

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Fint väder plussade på resultatet i andra kvartalet för bryggeriet.

Kopparbergs bryggeri ökade på resultatet efter skatt till 83,4 miljoner kronor för andra kvartalet 2018, en ökning jämfört med 74,2 miljoner kronor under samma period förra året.

Även nettoomsättningen och rörelseresultatet ökade till 686,8 miljoner kronor (607,1) respektive 122 miljoner kronor (104,3). Resultatet före skatt uppgick till 117,5 miljoner kronor (103,9).

Räknat på resultatet före skatt nådde bryggeriet 161,6 miljoner kronor för första halvåret (jämfört med 141,7 miljoner kronor första halvåret 2017), något som enligt Peter Bronsman är "det bästa resultatet någonsin".

"Det härrör sig bland annat till det fina vädret samt en förmånligare pundkurs mot föregående år", skriver vd:n i rapporten.

Enligt bryggeriet har man fortsatt att fokusera på den brittiska marknaden, där Kopparberg cider är det mest sålda premiumvarumärket på flaska. Totalt räknat (med pubar och dagligvarukedjor) placerar man sig som det näst mest sålda varumärket i Storbritannien.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Energidryck kan komma att begränsas

”Lågpris större hot än Amazon”

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Nyhetsbrev

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Arkiv
Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Han startar lokal näthandel

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Coop dubbla finalister

Dole säljer i Sverige och Finland

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Ica ökar investeringarna

Ica-butik stänger

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Postpanik på Coop

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.2