23948sdkhjf

Kopparbergs ökar vinsten

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Fint väder plussade på resultatet i andra kvartalet för bryggeriet.

Kopparbergs bryggeri ökade på resultatet efter skatt till 83,4 miljoner kronor för andra kvartalet 2018, en ökning jämfört med 74,2 miljoner kronor under samma period förra året.

Även nettoomsättningen och rörelseresultatet ökade till 686,8 miljoner kronor (607,1) respektive 122 miljoner kronor (104,3). Resultatet före skatt uppgick till 117,5 miljoner kronor (103,9).

Räknat på resultatet före skatt nådde bryggeriet 161,6 miljoner kronor för första halvåret (jämfört med 141,7 miljoner kronor första halvåret 2017), något som enligt Peter Bronsman är "det bästa resultatet någonsin".

"Det härrör sig bland annat till det fina vädret samt en förmånligare pundkurs mot föregående år", skriver vd:n i rapporten.

Enligt bryggeriet har man fortsatt att fokusera på den brittiska marknaden, där Kopparberg cider är det mest sålda premiumvarumärket på flaska. Totalt räknat (med pubar och dagligvarukedjor) placerar man sig som det näst mest sålda varumärket i Storbritannien.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Arkiv

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Norska laxdöden kan kosta miljard

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop tar in omtalad vegoburgare

City Gross cateringförvandling ger effekt

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

De kan vinna ekopris

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Ledare
Personalen i skuggan av tekniken

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Ekobutik i konkurs

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.174