23948sdkhjf

Coops vd om strategi, lönsamhet och tillväxt

Nu ska Coop Sverige tjäna pengar

Strategin är tydlig – det handlar om fortsatt tillväxt, öka volymerna och vinna marknadsandelar i såväl butik som på nätet. Magnus Johansson, vd för Coop Sverige vet vart kooperationen ska. Om dem kommer fram till målet återstår att se.

När Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, kom tillbaka till Coop för ett år sedan uttalade sig styrelseordföranden i KF, Tommy Ohlström om att fokus låg på tillväxt.
Det Coop inte aviserade då var att de pengar man dragit in på försäljningar och effektiviseringar höll på att förbrukas eftersom försäljningen gått ner ytterligare.

Att kooperationen menade allvar var en förutsättning för att Magnus Johansson skulle tacka ja till jobbet.

– Jag gjorde bedömningen att det är på allvar. Att det var en kursändring och en förståelse för att man måste skapa långsiktig lönsamhet. Det gamla sättet att agera i små kluster har inte varit framgångsrikt på 40 år.

Det första steget i trestegsstrategin är att skapa tillväxt. Tillväxt genom att utnyttja stordriftsfördelarna och att agera som ett företag och inte 31 föreningar. Coop har nu haft tillväxt under tio månader i rad, något som inte har hänt under en lång tid inom Coop.

– Vi växer, men vi växer inte så att vi tar marknadsandelar, det är vi helt öppna med. Men ska jag vara ärlig kom tillväxten snabbare än jag trodde. Det finns en prispress på marknaden. Det finns en press på marginalerna. Samtidigt ska vi bygga upp lönsamheten och investera för att ta marknadsandelar – det är en spännande ekvation där du måste ha en tydlig strategi för att lösa dem samtidigt.

Nästa steg i strategin är att skapa volymtillväxt.

– Vi har faktiskt lite volymtillväxt här och där. Det är viktigt då det driver effektivitet i logistiken, förbättrar relationen med övriga samarbetspartner som leverantörerna.
Det tredje steget i strategin handlar om att ta tillbaka marknadsandelar både genom att etablera fler butiker och genom att vinna kundlojaliteten på nätet och i butik. Därför är Coop berett att ta förluster de kommande åren.

– Vi har ett ojämnt butiksnät som är starkast längst norrut och har vita fläckar på kartan. Det finns stor potential i södra Sverige där vi inte är närvarande i dag. Än så länge är den fysiska tillväxten större än e-handeln så där finns volymer att ta. 


E-handeln, omnikanalen, multikanalstrategi. Oavsett vad man vill kalla det så är Magnus Johanssons vision snarlik de andra kedjornas vd:ar. Att vinna kundernas lojalitet både på nätet och i butikerna. En nätkund ger också tillväxt i den fysiska butiken.

– Om jag ska vara kritisk var det också ett område när jag lämnade företaget, där Coop låg i framkant när det gällde den tekniska lösningen. Men det var rätt lite handel. Sedan har man tyvärr inte gjort någonting. Nu har vi verkligen behövt jaga i kapp för att inte hamna i bakvattnet. Vi har investerat i tekniska lösningar, investeringar i logistikinfrastruktur, i svaga resultat. Liksom alla andra investerar vi hundratals miljoner i vår e-handel. Vi har en strategi som passar Coop och som passar omni-perspektivet i förlängningen. Den ska vi landa nu.

Artikeln är en del av vårt tema Chefsintervjun.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125