23948sdkhjf

Kent Hursti - en fena på show business

Kent Hursti, fiskansvarig hos Hemköp City, filear svärdfisk och visar hur man ökar försäljningen genom show-business. Se Fri Köpenskaps video.

Här kan du se livesändningen i efterhand.

Kent Hursti är en fena på show business i butiken. Som sushikock och fiskansvarig har han gjort det till en grej att styla för kunderna i butiken.

Jag brukar plocka hem stora och ovanliga fiskar och filéa dem när det är som mest kunder i butiken. Det ökar inte bara försäljningen utan höjer också anseendet i avdelningen, säger han till Fri Köpenskap.

Och avdelningen går bra – så bra att de främst konkurrerar med saluhallarna och inte butikerna.

Det är naturligtvis viktigt att ha ett fast grundsortiment, men därefter tycker jag att man ska spetsa till det med lite exotiska arter från hållbara bestånd.

Butiken ligger hela tiden på leverantörerna att plocka fram de lite mer udda arterna. En stor beställning av sjöborrar har till exempel precis landat i fiskdisken.

Men då gäller det naturligtvis också att aktivt sälja dem. När en kund beställer något så frågar jag om de också har testat sjöborre. Om de är intresserade så klipper jag upp och låter dem titta och smaka.

En annan fördel är att avdelningen helt fokuserar på att köpa in hel fisk. Bitar och filéer fixar de själva.

Det är en stor fördel av två anledningar. Dels så blir kvalitén betydligt bättre men sedan blir det alltid någon tia mer per kilo i ren vinst.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156