Kunderna ratar kassabetalning

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

1985 fick Di sma under jårdi en hit med Snabbköpskassörskan, skriven av Tomas Ledin. Men nu kan det vara slut på småpratet med kassapersonalen. Enligt ett färsk undersökning föredrar i dag tre av fyra kunder självbetjäningslösningar istället för att själv gå till en person i kassan och betala.

74 procent, av de 1 111 tillfrågade konsumenterna, tycker att självscanning förhöjer deras upplevelse. Undersökningen är gjord av kanadensiska IT-företaget SOTI, som levererar lösningar av mobila enheter och IoT.

Stefan Spendrup är Nordenchef på SOTI.

Innebär det här slutet för personal i kassan?
– Nej, jag tror inte det. Bland konsumenterna finns det alltid kunder som vill ha den personliga kontakten. Det alternativet kommer nog finnas kvar lång tid framöver, men inte i samma utsträckning som tidigare. Äldre generationer kanske inte vill använda teknologin utan gå till kassan som man alltid har gjort. Men trenden går åt det hållet.

Är du överraskad av resultatet?
– Inte jätteöverraskad, om jag ser till hur jag själv handlar numera. Men i början när tekniken kom var den kanske inte anpassad åt alla, displayen var till exempel ganska liten. I dag är självscanningsutrustningen nästan som en smartphone med touchskärm.

Men det borde gå att göra självscanningen ännu vassare, i vissa butiker kan det vara svårt att hitta varorna.
– Det är en designmässig sak. När butikerna inser att det är så här kunderna faktiskt vill göra så kommer anpassningarna komma. Vissa saker är inte fullt logiska ännu. Men det kommer.

Förutsättningarna finns?
– Ja, tekniken är fortfarande i sin linda och det finns mycket mer man kan göra. Egentligen ska man kunna göra precis samma saker som i en smartphone, de nyare färgskärmarna kör med Androidsystem, de äldre har olika Windowssystem. Men just nu har man begränsat det till att bara utföra själva scanningen, med flera system i bakgrunden skulle du kunna göra många mer saker.

Till exempel?
– Det absolut största är att du plockar ihop din lista hemma framför mobilen sedan scannar du av listan i självscanningsenheten och får varorna plockade till dig av personalen. Eller att du får rekommendationer och påminnelser direkt i handen baserat på hur du tidigare handlat.

Är det dyrt för butikerna att investera i det här eller är det en komplicerad process, eftersom omnikanalsystemet verkar dröja?
– Jag tror det handlar om kostnader i kombination med en mognadsprocess, man måste ta det stegvis. Sedan måste man se till att systemen bakom ger korrekt information så att det blir en bra användarupplevelse. Rekommendationssystemet måste ge rätt rekommendationer, annars blir det bara irriterande.

Som mejlkrogen som bågnar över av reklam.
– Ja precis.

Det är ganska stor skillnad på att handla två varor i sällanköpshandeln och scanna själv och storhandla på Citygross, då vill man helst inte scanna själv.
– Det finns lite olika varianter på det som hör ihop med teknologin. Vad många butiker insett är att man kan handla varorna via en shoppinglista hemma framför datorn, plattan eller mobilen i lugn och ro, och sedan plockar butiken ihop varorna åt dig, du hämtar upp dem efter jobbet ställer in dem i bilen och åker hem. Det kanske man inte gör varje gång men vid veckohandlingar.

Så kassapersonalen i de större butikerna kommer alltså fortfarande ha jobb?
– Ja, 100 procent av kunderna kommer inte självscanna. Och jag tror inte butikerna ser det som en anledning att sparka personal. Snarare är det så att kassapersonal har de största belastningsskadorna, det här ger istället möjligheten att placera ut folk i butik och ge bättre service till kunderna. Butikerna kommer antagligen se fräschare och bättre ut för att det finns mer tid till det. Det är inte så att personalen försvinner de kommer få andra mer varierande arbetsuppgifter. Även systemet med självscanning eller utcheckning kräver personal som hanterar och underhåller det.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Willys lanserar nytt butikskoncept

Axfoods draglok Willys presenterar ett nytt butikskoncept. På sikt ska alla butiker ställas om. ”Många månaders slit ligger bakom.”

Glada dagar för stadskärnorna

Det svenska äpplet vinner mark

Ännu ett franskt pris till Picadeli

Norsk citronläsk retar Coca-Cola

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Nyhetsbrev

Arkiv

Itab vinstvarnar

Fazer utökar havresatsning

Coop öppnar för prishöjningar på kött

En egen undersökning visar att sju av tio medlemmar kan tänka sig att betala mer för att rädda bönderna.

Årets premiärhummer såld — kilopris 83 000

FMCG-kvinnorna som får mentorstipendierna

Slakteri riskerar vite

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

Flaskorna tvättas och återanvänds stället för att smältas och återvinnas.

Bergendahls går över en miljard

Här säljs redan julmust

Läkareförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för samhället”

Läkareförbundet rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Ica Maxi fick stänga

Willys på vegomarsch

Stora Coop öppnar i morgon

Coop slår upp dörrarna på Stora Coop i Falkenberg i morgon. 2 100 kvadratmeter med extra allt. "Det är jätteroligt och en jätteutmaning", säger butikschefen Emma Sabovic.

På nytt jobb
Krav anställer ansvarig för dagligvaruhandeln

Tar in kompetens från Mat.se.

Svenska kex till 500 Tesco-butiker

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Sänd till en kollega

0.266