23948sdkhjf

Kunderna ratar kassabetalning

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

1985 fick Di sma under jårdi en hit med Snabbköpskassörskan, skriven av Tomas Ledin. Men nu kan det vara slut på småpratet med kassapersonalen. Enligt ett färsk undersökning föredrar i dag tre av fyra kunder självbetjäningslösningar istället för att själv gå till en person i kassan och betala.

74 procent, av de 1 111 tillfrågade konsumenterna, tycker att självscanning förhöjer deras upplevelse. Undersökningen är gjord av kanadensiska IT-företaget SOTI, som levererar lösningar av mobila enheter och IoT.

Stefan Spendrup är Nordenchef på SOTI.

Innebär det här slutet för personal i kassan?
– Nej, jag tror inte det. Bland konsumenterna finns det alltid kunder som vill ha den personliga kontakten. Det alternativet kommer nog finnas kvar lång tid framöver, men inte i samma utsträckning som tidigare. Äldre generationer kanske inte vill använda teknologin utan gå till kassan som man alltid har gjort. Men trenden går åt det hållet.

Är du överraskad av resultatet?
– Inte jätteöverraskad, om jag ser till hur jag själv handlar numera. Men i början när tekniken kom var den kanske inte anpassad åt alla, displayen var till exempel ganska liten. I dag är självscanningsutrustningen nästan som en smartphone med touchskärm.

Men det borde gå att göra självscanningen ännu vassare, i vissa butiker kan det vara svårt att hitta varorna.
– Det är en designmässig sak. När butikerna inser att det är så här kunderna faktiskt vill göra så kommer anpassningarna komma. Vissa saker är inte fullt logiska ännu. Men det kommer.

Förutsättningarna finns?
– Ja, tekniken är fortfarande i sin linda och det finns mycket mer man kan göra. Egentligen ska man kunna göra precis samma saker som i en smartphone, de nyare färgskärmarna kör med Androidsystem, de äldre har olika Windowssystem. Men just nu har man begränsat det till att bara utföra själva scanningen, med flera system i bakgrunden skulle du kunna göra många mer saker.

Till exempel?
– Det absolut största är att du plockar ihop din lista hemma framför mobilen sedan scannar du av listan i självscanningsenheten och får varorna plockade till dig av personalen. Eller att du får rekommendationer och påminnelser direkt i handen baserat på hur du tidigare handlat.

Är det dyrt för butikerna att investera i det här eller är det en komplicerad process, eftersom omnikanalsystemet verkar dröja?
– Jag tror det handlar om kostnader i kombination med en mognadsprocess, man måste ta det stegvis. Sedan måste man se till att systemen bakom ger korrekt information så att det blir en bra användarupplevelse. Rekommendationssystemet måste ge rätt rekommendationer, annars blir det bara irriterande.

Som mejlkrogen som bågnar över av reklam.
– Ja precis.

Det är ganska stor skillnad på att handla två varor i sällanköpshandeln och scanna själv och storhandla på Citygross, då vill man helst inte scanna själv.
– Det finns lite olika varianter på det som hör ihop med teknologin. Vad många butiker insett är att man kan handla varorna via en shoppinglista hemma framför datorn, plattan eller mobilen i lugn och ro, och sedan plockar butiken ihop varorna åt dig, du hämtar upp dem efter jobbet ställer in dem i bilen och åker hem. Det kanske man inte gör varje gång men vid veckohandlingar.

Så kassapersonalen i de större butikerna kommer alltså fortfarande ha jobb?
– Ja, 100 procent av kunderna kommer inte självscanna. Och jag tror inte butikerna ser det som en anledning att sparka personal. Snarare är det så att kassapersonal har de största belastningsskadorna, det här ger istället möjligheten att placera ut folk i butik och ge bättre service till kunderna. Butikerna kommer antagligen se fräschare och bättre ut för att det finns mer tid till det. Det är inte så att personalen försvinner de kommer få andra mer varierande arbetsuppgifter. Även systemet med självscanning eller utcheckning kräver personal som hanterar och underhåller det.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Här byggs ny Coop-butik

Klart för ny City Gross – en annan stänger

36-tal tillsvidareanställda berörs av nedläggningen.

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Fyra rån på en månad - då lägger närbutiken ner

Arkiv

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Stiltje i livsmedelspriserna

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

City Gross lägger ned sin äldsta butik

50-talet tillsvidareanställda berörs.

Fri Köpenskap finns på Messenger

Du har väl inte missat att Fri Köpenskap finns på Messenger?

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Premiär för Lidls nya ess: ”Ett ultimat läge”

Visbybutiken mest hållbar

På nytt jobb
Ny handlare i Vissefjärda – han tar över i Lindås

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Astrid och aporna återuppstår

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Mötet
Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Ledare
Nettoaffären störst under nyhetstät vår

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16