23948sdkhjf

Kunderna ratar kassabetalning

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

1985 fick Di sma under jårdi en hit med Snabbköpskassörskan, skriven av Tomas Ledin. Men nu kan det vara slut på småpratet med kassapersonalen. Enligt ett färsk undersökning föredrar i dag tre av fyra kunder självbetjäningslösningar istället för att själv gå till en person i kassan och betala.

74 procent, av de 1 111 tillfrågade konsumenterna, tycker att självscanning förhöjer deras upplevelse. Undersökningen är gjord av kanadensiska IT-företaget SOTI, som levererar lösningar av mobila enheter och IoT.

Stefan Spendrup är Nordenchef på SOTI.

Innebär det här slutet för personal i kassan?
– Nej, jag tror inte det. Bland konsumenterna finns det alltid kunder som vill ha den personliga kontakten. Det alternativet kommer nog finnas kvar lång tid framöver, men inte i samma utsträckning som tidigare. Äldre generationer kanske inte vill använda teknologin utan gå till kassan som man alltid har gjort. Men trenden går åt det hållet.

Är du överraskad av resultatet?
– Inte jätteöverraskad, om jag ser till hur jag själv handlar numera. Men i början när tekniken kom var den kanske inte anpassad åt alla, displayen var till exempel ganska liten. I dag är självscanningsutrustningen nästan som en smartphone med touchskärm.

Men det borde gå att göra självscanningen ännu vassare, i vissa butiker kan det vara svårt att hitta varorna.
– Det är en designmässig sak. När butikerna inser att det är så här kunderna faktiskt vill göra så kommer anpassningarna komma. Vissa saker är inte fullt logiska ännu. Men det kommer.

Förutsättningarna finns?
– Ja, tekniken är fortfarande i sin linda och det finns mycket mer man kan göra. Egentligen ska man kunna göra precis samma saker som i en smartphone, de nyare färgskärmarna kör med Androidsystem, de äldre har olika Windowssystem. Men just nu har man begränsat det till att bara utföra själva scanningen, med flera system i bakgrunden skulle du kunna göra många mer saker.

Till exempel?
– Det absolut största är att du plockar ihop din lista hemma framför mobilen sedan scannar du av listan i självscanningsenheten och får varorna plockade till dig av personalen. Eller att du får rekommendationer och påminnelser direkt i handen baserat på hur du tidigare handlat.

Är det dyrt för butikerna att investera i det här eller är det en komplicerad process, eftersom omnikanalsystemet verkar dröja?
– Jag tror det handlar om kostnader i kombination med en mognadsprocess, man måste ta det stegvis. Sedan måste man se till att systemen bakom ger korrekt information så att det blir en bra användarupplevelse. Rekommendationssystemet måste ge rätt rekommendationer, annars blir det bara irriterande.

Som mejlkrogen som bågnar över av reklam.
– Ja precis.

Det är ganska stor skillnad på att handla två varor i sällanköpshandeln och scanna själv och storhandla på Citygross, då vill man helst inte scanna själv.
– Det finns lite olika varianter på det som hör ihop med teknologin. Vad många butiker insett är att man kan handla varorna via en shoppinglista hemma framför datorn, plattan eller mobilen i lugn och ro, och sedan plockar butiken ihop varorna åt dig, du hämtar upp dem efter jobbet ställer in dem i bilen och åker hem. Det kanske man inte gör varje gång men vid veckohandlingar.

Så kassapersonalen i de större butikerna kommer alltså fortfarande ha jobb?
– Ja, 100 procent av kunderna kommer inte självscanna. Och jag tror inte butikerna ser det som en anledning att sparka personal. Snarare är det så att kassapersonal har de största belastningsskadorna, det här ger istället möjligheten att placera ut folk i butik och ge bättre service till kunderna. Butikerna kommer antagligen se fräschare och bättre ut för att det finns mer tid till det. Det är inte så att personalen försvinner de kommer få andra mer varierande arbetsuppgifter. Även systemet med självscanning eller utcheckning kräver personal som hanterar och underhåller det.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Nyhetsbrev

Historiskt låg skörd av matpotatis

Arkiv

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Plus

Mötet
”Butikens roll i samhället blir allt mer komplex”

Icahandlaren Jenni Steiner brinner för att göra skillnad.

200 nya jobb när Arvid Nordquist expanderar

Planerar nytt kafferosteri i Järfälla utanför Stockholm.

Fritt fram för snuskylarna

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Plus

Ica Nära svidar om till helgen

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

City Gross utspel: ”Trianon visar sin riktiga agenda”

Fastighetsägaren backar men kräver City Gross på miljoner.

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

Plus

Dagligvarugalan
Ombyggt mejeri gjorde susen

En ombyggnad av mejeriavdelningen gav utdelning på Dagligvarugalan.

Axfoods grepp – robotar fixar bemanningen

Halverade felmarginal när Mat.se låter AI bestämma beställning och bemanning.

Lägsta matpriserna på två år

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De kan bli årets ekobutik

Ökade krav på prishöjningar

Conveniencebranschen omsätter 26 miljarder

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Lanserar ersättning för plastsugrör

Klartecken för ny Lidl i centrum

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Orkla säljer asiatisk dam

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Chefen har ordet
”Vi måste förtjäna våra kunder”

Nya Coop-handlaren om flytten från Ica-handlare

Butik sprängd i Malmö

På nytt jobb
Från OKQ8 till Fazer Food Services Sverige

Sänd till en kollega

0.993