23948sdkhjf

Marknadsanalysen: Nu är det Nära

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Raketen i svensk dagligvaruhandel under det senaste kvartalet stavas Nära.

Ica minsta profil går som tåget och lämnar övriga format och kedjor bakom sig. Det visar Fri Köpenskaps Marknadsanalys för årtes andra kvartal.

Läs också: Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

I marknadsanalysen försöker vi räkna fram hur mycket kedjornas butiker sålt av rena dagligvaror och korrigerar för kalendereffekt och prisutveckling för att få fram volymförsäljning av dagligvaror.

De tre föregående kvartalen var det Axfoods lågpriskedja Willys som agerade tillväxtmotor i den svenska dagligvaruhandeln och visat de starkaste siffrorna.

Den här gången får Willys se sig slagna av Icas minsta butiker. I kalenderkorrigerad volym har försäljningen ökat med hela 4,8 procent i Ica Näraprofilen, jämfört med samma period förra året. På andra plats hittar vi de handlarägda Hemköpsbutikerna medan Ica Kvantum placerar sig på tredje plats.

Matrebellerna har ökat med 1,5 procent i volym i jämförbara butiker. Först på femte plats hittar vi den här gången Willys, med en ökning på 1,1 procent.

Läs också: Nu hårdnar leveranskriget

Ica totalt visar upp en dagligvaruökning med 1,2 procent medan Axfood får nöja sig med 1,1 procent. Här drar de egenägda Hemköpsbutikerna ner resultatet. Bergendahls egna City Grossbutiker har också backat. Ica Maxi redovisar en svag minskning.

Närabutikernas framgångar speglar också av sig i halvårsperioden januari till juni, där profilen också ligger i topp. Här håller Willys fortfarande andraplatsen.

APRIL-JUNI 2018
Dagligvaru- Förändring 2017-2018 i procent
omsättning Samtliga enheter Jämförbara enheter
Mkr inkl moms i löpande i löpande
2017 2018 priser i volym priser i volym
Ica 32 166 32 963 2,5 1,6 2,1 1,2
Maxi 9 495 9 647 1,6 0,7 0,8 -0,1
Kvantum 7 796 7 968 2,2 1,3 2,6 1,7
Supermarket 9 994 10 224 2,3 1,4 1,4 0,5
Nära 4 881 5 125 5,0 4,1 5,7 4,8
Axfoodgruppen 11 140 11 497 3,2 2,3 2,0 1,1
Willys 7 427 7 672 3,3 2,4 2,1 1,2
Hemköp egenägd 1 667 1 736 4,1 3,2 -0,2 -1,1
Hemköp handlarägd 2 046 2 089 2,1 1,2 3,3 2,4
Bergendahls 4 048 4 090 1,0 0,1 0,6 -0,3
Bergendahls Food inkl kunder 3 218 3 241 0,7 -0,2 0,1 -0,8
Matrebellerna 829 849 2,4 1,5 2,4 1,5

JANUARI-JUNI 2018

Dagligvaru- Förändring 2017-2018 i procent
omsättning Samtliga enheter Jämförbara enheter
Mkr inkl moms i löpande i löpande
2017 2018 priser i volym priser i volym
Ica 61 107 63 409 3,8 1,3 3,4 1,0
Maxi 17 858 18 554 3,9 1,4 3,1 0,7
Kvantum 14 992 15 622 4,2 1,7 3,7 1,2
Supermarket 18 993 19 525 2,8 0,4 2,5 0,1
Nära 9 265 9 708 4,8 2,3 5,3 2,8
Axfoodgruppen 21 199 22 537 6,3 3,8 3,5 1,1
Willys 13 915 15 000 7,8 5,3 4,0 1,5
Hemköp egenägd 3 335 3 468 4,0 1,5 0,8 -1,6
Hemköp handlarägd 3 950 4 069 3,0 0,6 3,8 1,3
Bergendahls 7 843 8 111 3,4 1,0 2,8 0,4
Bergendahls Food inkl kunder 6 224 6 443 3,5 1,1 2,7 0,3
Matrebellerna 1 618 1 668 3,1 0,7 3,1 0,7
Förklaringar
» Med jämförbara enheter avses butiker som varit i drift hela de aktuella perioderna, såväl 2017 som 2018.
» Volymutfallet, som egentligen avser kalenderkorrigerade fasta priser, baseras på omsättningsförändringen efter
korrigering av en pris- och kalendereffekt (P&K-effekt), vilken står för den sammantagna effekten av prisnivåns
förändring och skillnaden i säljdagarnas antal och värde perioderna emellan. Vid beräkningen har för perioden
april-juni använts en P&K-effekt på 0,90 procent och för januari-juni en priseffekt på 2,42 procent.
Sammanställningen har utarbetats av H-G Larsson, H-G Larsson Information, e-post hans-gunnar.larsson@telia.com
H-G 2018-08-22


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Matpriskollen: Frukt och grönt är säkra kort

Plus

Så drabbade snökaoset butikerna

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Första spadtaget för City Gross tredje

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Arkiv

Smakstart för Fodis crowdfunding

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Två butiker – två anlagda bränder

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Butikskedja i samarbete med Sensec

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Sänd till en kollega

0.37