23948sdkhjf

Marknadsanalysen: Nu är det Nära

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Raketen i svensk dagligvaruhandel under det senaste kvartalet stavas Nära.

Ica minsta profil går som tåget och lämnar övriga format och kedjor bakom sig. Det visar Fri Köpenskaps Marknadsanalys för årtes andra kvartal.

Läs också: Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

I marknadsanalysen försöker vi räkna fram hur mycket kedjornas butiker sålt av rena dagligvaror och korrigerar för kalendereffekt och prisutveckling för att få fram volymförsäljning av dagligvaror.

De tre föregående kvartalen var det Axfoods lågpriskedja Willys som agerade tillväxtmotor i den svenska dagligvaruhandeln och visat de starkaste siffrorna.

Den här gången får Willys se sig slagna av Icas minsta butiker. I kalenderkorrigerad volym har försäljningen ökat med hela 4,8 procent i Ica Näraprofilen, jämfört med samma period förra året. På andra plats hittar vi de handlarägda Hemköpsbutikerna medan Ica Kvantum placerar sig på tredje plats.

Matrebellerna har ökat med 1,5 procent i volym i jämförbara butiker. Först på femte plats hittar vi den här gången Willys, med en ökning på 1,1 procent.

Läs också: Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

Ica totalt visar upp en dagligvaruökning med 1,2 procent medan Axfood får nöja sig med 1,1 procent. Här drar de egenägda Hemköpsbutikerna ner resultatet. Bergendahls egna City Grossbutiker har också backat. Ica Maxi redovisar en svag minskning.

Närabutikernas framgångar speglar också av sig i halvårsperioden januari till juni, där profilen också ligger i topp. Här håller Willys fortfarande andraplatsen.

APRIL-JUNI 2018
Dagligvaru- Förändring 2017-2018 i procent
omsättning Samtliga enheter Jämförbara enheter
Mkr inkl moms i löpande i löpande
2017 2018 priser i volym priser i volym
Ica 32 166 32 963 2,5 1,6 2,1 1,2
Maxi 9 495 9 647 1,6 0,7 0,8 -0,1
Kvantum 7 796 7 968 2,2 1,3 2,6 1,7
Supermarket 9 994 10 224 2,3 1,4 1,4 0,5
Nära 4 881 5 125 5,0 4,1 5,7 4,8
Axfoodgruppen 11 140 11 497 3,2 2,3 2,0 1,1
Willys 7 427 7 672 3,3 2,4 2,1 1,2
Hemköp egenägd 1 667 1 736 4,1 3,2 -0,2 -1,1
Hemköp handlarägd 2 046 2 089 2,1 1,2 3,3 2,4
Bergendahls 4 048 4 090 1,0 0,1 0,6 -0,3
Bergendahls Food inkl kunder 3 218 3 241 0,7 -0,2 0,1 -0,8
Matrebellerna 829 849 2,4 1,5 2,4 1,5

JANUARI-JUNI 2018

Dagligvaru- Förändring 2017-2018 i procent
omsättning Samtliga enheter Jämförbara enheter
Mkr inkl moms i löpande i löpande
2017 2018 priser i volym priser i volym
Ica 61 107 63 409 3,8 1,3 3,4 1,0
Maxi 17 858 18 554 3,9 1,4 3,1 0,7
Kvantum 14 992 15 622 4,2 1,7 3,7 1,2
Supermarket 18 993 19 525 2,8 0,4 2,5 0,1
Nära 9 265 9 708 4,8 2,3 5,3 2,8
Axfoodgruppen 21 199 22 537 6,3 3,8 3,5 1,1
Willys 13 915 15 000 7,8 5,3 4,0 1,5
Hemköp egenägd 3 335 3 468 4,0 1,5 0,8 -1,6
Hemköp handlarägd 3 950 4 069 3,0 0,6 3,8 1,3
Bergendahls 7 843 8 111 3,4 1,0 2,8 0,4
Bergendahls Food inkl kunder 6 224 6 443 3,5 1,1 2,7 0,3
Matrebellerna 1 618 1 668 3,1 0,7 3,1 0,7
Förklaringar
» Med jämförbara enheter avses butiker som varit i drift hela de aktuella perioderna, såväl 2017 som 2018.
» Volymutfallet, som egentligen avser kalenderkorrigerade fasta priser, baseras på omsättningsförändringen efter
korrigering av en pris- och kalendereffekt (P&K-effekt), vilken står för den sammantagna effekten av prisnivåns
förändring och skillnaden i säljdagarnas antal och värde perioderna emellan. Vid beräkningen har för perioden
april-juni använts en P&K-effekt på 0,90 procent och för januari-juni en priseffekt på 2,42 procent.
Sammanställningen har utarbetats av H-G Larsson, H-G Larsson Information, e-post hans-gunnar.larsson@telia.com
H-G 2018-08-22
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Axfoods e-handelslyft

Sommarklippet – halva priset på Fri Köpenskap!

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Greenfood köper finsk verksamhet

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Hon är moderator för Retaildagen

Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

Ska halvera svinnet från 1,65 procent och tror att e-handeln ligger på tio procent 2025.

På nytt jobb
Hon blir ny vd för Coop Mitt

Anders Stakes efterträdare hämtas från ÖoB.

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

Coop bryter med franchisetagare

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Ica tecknar storavtal med Coor

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.182