23948sdkhjf

Marknadsanalysen: Nu är det Nära

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Raketen i svensk dagligvaruhandel under det senaste kvartalet stavas Nära.

Ica minsta profil går som tåget och lämnar övriga format och kedjor bakom sig. Det visar Fri Köpenskaps Marknadsanalys för årtes andra kvartal.

Läs också: Ica Nära-handlare bygger egen bistro

I marknadsanalysen försöker vi räkna fram hur mycket kedjornas butiker sålt av rena dagligvaror och korrigerar för kalendereffekt och prisutveckling för att få fram volymförsäljning av dagligvaror.

De tre föregående kvartalen var det Axfoods lågpriskedja Willys som agerade tillväxtmotor i den svenska dagligvaruhandeln och visat de starkaste siffrorna.

Den här gången får Willys se sig slagna av Icas minsta butiker. I kalenderkorrigerad volym har försäljningen ökat med hela 4,8 procent i Ica Näraprofilen, jämfört med samma period förra året. På andra plats hittar vi de handlarägda Hemköpsbutikerna medan Ica Kvantum placerar sig på tredje plats.

Matrebellerna har ökat med 1,5 procent i volym i jämförbara butiker. Först på femte plats hittar vi den här gången Willys, med en ökning på 1,1 procent.

Läs också: Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Ica totalt visar upp en dagligvaruökning med 1,2 procent medan Axfood får nöja sig med 1,1 procent. Här drar de egenägda Hemköpsbutikerna ner resultatet. Bergendahls egna City Grossbutiker har också backat. Ica Maxi redovisar en svag minskning.

Närabutikernas framgångar speglar också av sig i halvårsperioden januari till juni, där profilen också ligger i topp. Här håller Willys fortfarande andraplatsen.

APRIL-JUNI 2018
Dagligvaru- Förändring 2017-2018 i procent
omsättning Samtliga enheter Jämförbara enheter
Mkr inkl moms i löpande i löpande
2017 2018 priser i volym priser i volym
Ica 32 166 32 963 2,5 1,6 2,1 1,2
Maxi 9 495 9 647 1,6 0,7 0,8 -0,1
Kvantum 7 796 7 968 2,2 1,3 2,6 1,7
Supermarket 9 994 10 224 2,3 1,4 1,4 0,5
Nära 4 881 5 125 5,0 4,1 5,7 4,8
Axfoodgruppen 11 140 11 497 3,2 2,3 2,0 1,1
Willys 7 427 7 672 3,3 2,4 2,1 1,2
Hemköp egenägd 1 667 1 736 4,1 3,2 -0,2 -1,1
Hemköp handlarägd 2 046 2 089 2,1 1,2 3,3 2,4
Bergendahls 4 048 4 090 1,0 0,1 0,6 -0,3
Bergendahls Food inkl kunder 3 218 3 241 0,7 -0,2 0,1 -0,8
Matrebellerna 829 849 2,4 1,5 2,4 1,5

JANUARI-JUNI 2018

Dagligvaru- Förändring 2017-2018 i procent
omsättning Samtliga enheter Jämförbara enheter
Mkr inkl moms i löpande i löpande
2017 2018 priser i volym priser i volym
Ica 61 107 63 409 3,8 1,3 3,4 1,0
Maxi 17 858 18 554 3,9 1,4 3,1 0,7
Kvantum 14 992 15 622 4,2 1,7 3,7 1,2
Supermarket 18 993 19 525 2,8 0,4 2,5 0,1
Nära 9 265 9 708 4,8 2,3 5,3 2,8
Axfoodgruppen 21 199 22 537 6,3 3,8 3,5 1,1
Willys 13 915 15 000 7,8 5,3 4,0 1,5
Hemköp egenägd 3 335 3 468 4,0 1,5 0,8 -1,6
Hemköp handlarägd 3 950 4 069 3,0 0,6 3,8 1,3
Bergendahls 7 843 8 111 3,4 1,0 2,8 0,4
Bergendahls Food inkl kunder 6 224 6 443 3,5 1,1 2,7 0,3
Matrebellerna 1 618 1 668 3,1 0,7 3,1 0,7
Förklaringar
» Med jämförbara enheter avses butiker som varit i drift hela de aktuella perioderna, såväl 2017 som 2018.
» Volymutfallet, som egentligen avser kalenderkorrigerade fasta priser, baseras på omsättningsförändringen efter
korrigering av en pris- och kalendereffekt (P&K-effekt), vilken står för den sammantagna effekten av prisnivåns
förändring och skillnaden i säljdagarnas antal och värde perioderna emellan. Vid beräkningen har för perioden
april-juni använts en P&K-effekt på 0,90 procent och för januari-juni en priseffekt på 2,42 procent.
Sammanställningen har utarbetats av H-G Larsson, H-G Larsson Information, e-post hans-gunnar.larsson@telia.com
H-G 2018-08-22
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Här är City Gross nya convenience-butiker

Krönika
"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

Casinos ägare skramlar för räddning

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Arkiv

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Coop lägger ned – på grund av gruva

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Ekobutik i konkurs

Coop tar in omtalad vegoburgare

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.195