23948sdkhjf

Produktbilderna viktigast på nätet

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Forskare: Produktbildernas betydelse går inte att överskatta.

Hur konsumenterna reagerar på visuell marknadsföring i butik är både väl genomforskat och känt genom omfattande praktik.

Läs också: Axfoods jättelager byggs i Bålsta

Det finns än så länge betydligt mindre forskning kring hur det visuella fungerar i e-handeln.

– De studier som finns visar att det finns både olikheter och likheter, säger Hanna Berg, forskare på Handelshögskolan i Stockholm.

Vid en forskarfrukost i Stockholm, arrangerad av Retail House och Handelsrådet, berättade hon om sin forskning om hur konsumenter reagerar på visuella signaler när de handlar online.

Med början i sin avhandling från 2015 där hon diskuterade effekterna av huvudlösa modeller i modehandelns e-butiker har hon bland annat medverkat i ett projekt som förra året släppte rapporten ”Att synas på nätet – Konsumentreaktioner på visuell butiksmarknadsföring i digitala och fysiska butiker”.

Läs också: Ica köper mer mark intill Ocadolagret

– Jag har forskat på organisation och förpackningsbilder i webbutiker och förpackningsdesign för nätet, berättade hon.

När det gäller onlinehandel och webbutiker tryckte hon, med hänvisning till den amerikanska forskaren Barbara Kahn, på vikten av ”processing fluency”. Det måste vara och kännas lätt att ta in och bearbeta innehållet i en webbutik.

Liksom i butik är horisontella displayer lättare för konsumenten att visuellt bearbeta. Så länge man ska ha flera varor. Är det typiska köpet en enstaka produkt i kategorin funger vertikala displayer bättre.

Hanna Borgs forskning spänner över både detaljhandel och dagligvaruhandel. En av de viktigaste slutsatserna hon dragit är att produktbildernas betydelse inte går att överskatta.

Läs också: Priskamp mellan Ica-formaten på nätet

– Det är här vi har hamnat, produktbilderna är så viktiga, säger hon.

Men trots det är det svårt för konsumenterna att utvärdera produkterna genom att bara studera bilder på nätet. Många produktegenskaper ”går inte genom skärmen”.

I dagligvaruhandeln är förpackningsstorlekar en ovanligt svår nöt att knäcka. Flaskor och burkar i olika storlekar ser förvillande lika ut, och konsumenternas ovana eller ovilja vid att läsa text i webbutiker är väl cementerad. Det finns också förväntningar på ”familiar size”.

– Det tar inte bara längre tid på nätet att hitta rätt förpackningsstorlek, det blir ofta fel också, konstaterar Hanna Berg.

Läs också: Emv större vinnare i nätbutiken

Frågan är vad man ska göra för att markera förpackningsstorlekar i webbutikerna.

– Man provar med lite mindre eller större bilder, men har inte kommit fram till något riktigt bra.

Andra slutsatser hon kommit fram till i sin forskning är att presentationsordningen för produkter spelar roll även på nätet. Det finns en digital motsvarighet till butikernas kundvarv.

Finns det flera bilder på en produkt varierar konsumenternas utvärdering av varan av vilken bild som visas först.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Han är ny vd på Polarbröds dotterbolag

S-profil föreslås bli ordförande för Avfall Sverige

Butik först ut med gratis släpvagnar

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Försämrat resultat för Coop Mitt

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Här öppnar Lidl sin senaste butik

Arkiv

Hemköpsbutik stänger ett år

Butiksanställd anklagades för stöld – nu dras kedjan inför domstol

Desperata giganter ska sänka priserna med miljarder

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

Nyöppning för Lidhultsbutik

Icabutik måste säkra sitt frysrum – eller böta

Han lämnar Mathems styrelse

Plus

Så vinner branschens företag talangjakten

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Försäkringsbolag investerar 2,8 miljarder i minskat svinn

Butikens sensorer drivs av inomhusbelysning

Ica tar över golfrestaurang

Ny kundgrupp tar plats på nätet

På nytt jobb
Svenska Ägg har ny ordförande

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Plus

Svensk gränsbuss blev mångkulturell kustbutik

Norska invandrare vallfärdar till den svenska gränsen för att handla mångkulturell mat. Nu har konceptet breddats till Umeå.

Alkoglass – endast på systemet

På nytt jobb
Han tar över City Gross i Lund

Norrmejerier med ny säljpartner - riktad mot Ica

Ocado ökar omsättningen – trots branden i Andover

Ledare
När kommer appen för all typ av mat?

Man häktad efter två knivattacker i Ica-butik

Orklas vd avgår

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Näthandlare tror på framtiden

Willys i Kalmar klar till sommaren

Efter dödsfall - då hålls rättegången mot Atria

Kraftigt lyft för Coop Värmland

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Plus

Butiksspaning: City Gross Kungens Kurva

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156