23948sdkhjf

Produktbilderna viktigast på nätet

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Forskare: Produktbildernas betydelse går inte att överskatta.

Hur konsumenterna reagerar på visuell marknadsföring i butik är både väl genomforskat och känt genom omfattande praktik.

Läs också: Stålbadet över – Apohem igång

Det finns än så länge betydligt mindre forskning kring hur det visuella fungerar i e-handeln.

– De studier som finns visar att det finns både olikheter och likheter, säger Hanna Berg, forskare på Handelshögskolan i Stockholm.

Vid en forskarfrukost i Stockholm, arrangerad av Retail House och Handelsrådet, berättade hon om sin forskning om hur konsumenter reagerar på visuella signaler när de handlar online.

Med början i sin avhandling från 2015 där hon diskuterade effekterna av huvudlösa modeller i modehandelns e-butiker har hon bland annat medverkat i ett projekt som förra året släppte rapporten ”Att synas på nätet – Konsumentreaktioner på visuell butiksmarknadsföring i digitala och fysiska butiker”.

Läs också: Nedläggningstrend i Icas posthantering?

– Jag har forskat på organisation och förpackningsbilder i webbutiker och förpackningsdesign för nätet, berättade hon.

När det gäller onlinehandel och webbutiker tryckte hon, med hänvisning till den amerikanska forskaren Barbara Kahn, på vikten av ”processing fluency”. Det måste vara och kännas lätt att ta in och bearbeta innehållet i en webbutik.

Liksom i butik är horisontella displayer lättare för konsumenten att visuellt bearbeta. Så länge man ska ha flera varor. Är det typiska köpet en enstaka produkt i kategorin funger vertikala displayer bättre.

Hanna Borgs forskning spänner över både detaljhandel och dagligvaruhandel. En av de viktigaste slutsatserna hon dragit är att produktbildernas betydelse inte går att överskatta.

Läs också: Ica Kvantum lägger ned posten

– Det är här vi har hamnat, produktbilderna är så viktiga, säger hon.

Men trots det är det svårt för konsumenterna att utvärdera produkterna genom att bara studera bilder på nätet. Många produktegenskaper ”går inte genom skärmen”.

I dagligvaruhandeln är förpackningsstorlekar en ovanligt svår nöt att knäcka. Flaskor och burkar i olika storlekar ser förvillande lika ut, och konsumenternas ovana eller ovilja vid att läsa text i webbutiker är väl cementerad. Det finns också förväntningar på ”familiar size”.

– Det tar inte bara längre tid på nätet att hitta rätt förpackningsstorlek, det blir ofta fel också, konstaterar Hanna Berg.

Läs också: Här levereras maten direkt in i bilen

Frågan är vad man ska göra för att markera förpackningsstorlekar i webbutikerna.

– Man provar med lite mindre eller större bilder, men har inte kommit fram till något riktigt bra.

Andra slutsatser hon kommit fram till i sin forskning är att presentationsordningen för produkter spelar roll även på nätet. Det finns en digital motsvarighet till butikernas kundvarv.

Finns det flera bilder på en produkt varierar konsumenternas utvärdering av varan av vilken bild som visas först.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

UPPDATERAD: Så satsar Coop 2019

Här finner du information om alla etableringar – butik för butik.

Så blir Coop-butiken i Sundbyberg

Krönika
Plasten ersätts med egen påse

Lennart Wallander, vd på Food & Friends, i en krönika om plastens framtid och Bring Your Own-rörelsen.

Alkoholfri glögg återkallas

Terassläge i Haninge

Nio år senare – nu prövar Lidl igen

Nyhetsbrev

Plus

Mötet
"Köttfrågan får inte polariseras"

Arkiv

Malmö får ny Coop

Strålande satsning i Falkenberg

Här öppnar Coop i mars

Toalettsitsar stjäls på City Gross

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Två dagar efter senaste nedläggningen. Nu slutar ytterligare två Ica-butiker som postombud. ”Får inte plats med livsmedel”.

Personal skadad efter väpnade rån

Butikens tak rasade in

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Axfood backar efter matbluffen

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Marie Nygren om nya vd-rollen på KF

Högst Service Score i handeln fem år i följd. Nu ska Systembolagets vice vd leda KF mot starkare resultat: ”Skapa förutsättningar”.

Hon blir ny vd för KF

City Gross Marknadsplats ska växa

Coop med nytt kreditkort

Ortens enda butik flyttar - och fördubblas i storlek

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Systemet med returlådor sprids

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Ica Kvantum lägger ned posten

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Ica Fastigheter rekryterar

Amazon letar butikslokaler

Bergendahls minskade svinnet 2018

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

På nytt jobb
Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

Whyred och Hope tar vd från Axel Johnson

Sänd till en kollega

0.117