23948sdkhjf

Produktbilderna viktigast på nätet

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Forskare: Produktbildernas betydelse går inte att överskatta.

Hur konsumenterna reagerar på visuell marknadsföring i butik är både väl genomforskat och känt genom omfattande praktik.

Läs också: De vill leverera matkassar inom en timme

Det finns än så länge betydligt mindre forskning kring hur det visuella fungerar i e-handeln.

– De studier som finns visar att det finns både olikheter och likheter, säger Hanna Berg, forskare på Handelshögskolan i Stockholm.

Vid en forskarfrukost i Stockholm, arrangerad av Retail House och Handelsrådet, berättade hon om sin forskning om hur konsumenter reagerar på visuella signaler när de handlar online.

Med början i sin avhandling från 2015 där hon diskuterade effekterna av huvudlösa modeller i modehandelns e-butiker har hon bland annat medverkat i ett projekt som förra året släppte rapporten ”Att synas på nätet – Konsumentreaktioner på visuell butiksmarknadsföring i digitala och fysiska butiker”.

Läs också: 35-procentig ökning av e-handeln hos Coop Norrbotten

– Jag har forskat på organisation och förpackningsbilder i webbutiker och förpackningsdesign för nätet, berättade hon.

När det gäller onlinehandel och webbutiker tryckte hon, med hänvisning till den amerikanska forskaren Barbara Kahn, på vikten av ”processing fluency”. Det måste vara och kännas lätt att ta in och bearbeta innehållet i en webbutik.

Liksom i butik är horisontella displayer lättare för konsumenten att visuellt bearbeta. Så länge man ska ha flera varor. Är det typiska köpet en enstaka produkt i kategorin funger vertikala displayer bättre.

Hanna Borgs forskning spänner över både detaljhandel och dagligvaruhandel. En av de viktigaste slutsatserna hon dragit är att produktbildernas betydelse inte går att överskatta.

Läs också: Coop vidgar onlinetest i Danmark

– Det är här vi har hamnat, produktbilderna är så viktiga, säger hon.

Men trots det är det svårt för konsumenterna att utvärdera produkterna genom att bara studera bilder på nätet. Många produktegenskaper ”går inte genom skärmen”.

I dagligvaruhandeln är förpackningsstorlekar en ovanligt svår nöt att knäcka. Flaskor och burkar i olika storlekar ser förvillande lika ut, och konsumenternas ovana eller ovilja vid att läsa text i webbutiker är väl cementerad. Det finns också förväntningar på ”familiar size”.

– Det tar inte bara längre tid på nätet att hitta rätt förpackningsstorlek, det blir ofta fel också, konstaterar Hanna Berg.

Läs också: Så snabbt ökar Ica på nätet

Frågan är vad man ska göra för att markera förpackningsstorlekar i webbutikerna.

– Man provar med lite mindre eller större bilder, men har inte kommit fram till något riktigt bra.

Andra slutsatser hon kommit fram till i sin forskning är att presentationsordningen för produkter spelar roll även på nätet. Det finns en digital motsvarighet till butikernas kundvarv.

Finns det flera bilder på en produkt varierar konsumenternas utvärdering av varan av vilken bild som visas först.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

Unikt trendbrott för Ica

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Arkiv

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

Här kommer Lidls nästa butik

Premiär för ny Kvantum i galleria

Högt pris på bär

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

Starka siffror för Scandi Standard

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Icas nya butikskoncept – följ med in

30-35 procent av försäljningen är färdigmat.

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Walmart stämmer Tesla

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Lidl varnar för Brexit

Klart för ny Ica – öppnar 2020

Förväntas öppna under våren.

Coop vidgar onlinetest i Danmark

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Man skjuten till döds utanför Ica

Var tionde öl är alkoholfri

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.186