23948sdkhjf

Produktbilderna viktigast på nätet

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Forskare: Produktbildernas betydelse går inte att överskatta.

Hur konsumenterna reagerar på visuell marknadsföring i butik är både väl genomforskat och känt genom omfattande praktik.

Läs också: Engagemang slår läge när e-handeln växer

Det finns än så länge betydligt mindre forskning kring hur det visuella fungerar i e-handeln.

– De studier som finns visar att det finns både olikheter och likheter, säger Hanna Berg, forskare på Handelshögskolan i Stockholm.

Vid en forskarfrukost i Stockholm, arrangerad av Retail House och Handelsrådet, berättade hon om sin forskning om hur konsumenter reagerar på visuella signaler när de handlar online.

Med början i sin avhandling från 2015 där hon diskuterade effekterna av huvudlösa modeller i modehandelns e-butiker har hon bland annat medverkat i ett projekt som förra året släppte rapporten ”Att synas på nätet – Konsumentreaktioner på visuell butiksmarknadsföring i digitala och fysiska butiker”.

Läs också: Handeln ritar om städerna

– Jag har forskat på organisation och förpackningsbilder i webbutiker och förpackningsdesign för nätet, berättade hon.

När det gäller onlinehandel och webbutiker tryckte hon, med hänvisning till den amerikanska forskaren Barbara Kahn, på vikten av ”processing fluency”. Det måste vara och kännas lätt att ta in och bearbeta innehållet i en webbutik.

Liksom i butik är horisontella displayer lättare för konsumenten att visuellt bearbeta. Så länge man ska ha flera varor. Är det typiska köpet en enstaka produkt i kategorin funger vertikala displayer bättre.

Hanna Borgs forskning spänner över både detaljhandel och dagligvaruhandel. En av de viktigaste slutsatserna hon dragit är att produktbildernas betydelse inte går att överskatta.

Läs också: Bergendahls i nytt e-handelsavtal – 20 butiker igång

– Det är här vi har hamnat, produktbilderna är så viktiga, säger hon.

Men trots det är det svårt för konsumenterna att utvärdera produkterna genom att bara studera bilder på nätet. Många produktegenskaper ”går inte genom skärmen”.

I dagligvaruhandeln är förpackningsstorlekar en ovanligt svår nöt att knäcka. Flaskor och burkar i olika storlekar ser förvillande lika ut, och konsumenternas ovana eller ovilja vid att läsa text i webbutiker är väl cementerad. Det finns också förväntningar på ”familiar size”.

– Det tar inte bara längre tid på nätet att hitta rätt förpackningsstorlek, det blir ofta fel också, konstaterar Hanna Berg.

Läs också: City Gross fimpar hemkörning av lösplock

Frågan är vad man ska göra för att markera förpackningsstorlekar i webbutikerna.

– Man provar med lite mindre eller större bilder, men har inte kommit fram till något riktigt bra.

Andra slutsatser hon kommit fram till i sin forskning är att presentationsordningen för produkter spelar roll även på nätet. Det finns en digital motsvarighet till butikernas kundvarv.

Finns det flera bilder på en produkt varierar konsumenternas utvärdering av varan av vilken bild som visas först.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

En kassa fick ge vika för ny större förbutik hos Ica Maxi

Chefen har ordet
Techföretagen är Coops nya konkurrenter

Köer till Lidls 190:e butik

Coop försenad – då öppnar den nya butiken

De ska samla in mer plast än de säljer

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Fåddman investerar och satsar på export

Arkiv

Butikschefen sågar alkoholförslaget: ”Vore en katastrof för anställda”

Butikschefen i Årets butik ifrågasätter Moderaternas förslag att låta dagligvarubutiker sälja starköl och vin i butik.

Listan: Här blir 13 Netto-butiker Coop

Här vill Lidl bygga nytt

Plus

Ica-vd i stor intervju om nya e-handelslager, pris, emv-ökning och butiksnätet

Ica Sveriges vd Anders Svensson om dagligvarujättens planer framöver.

Ica-butikens omfattande ombyggnad är klar – inviger bistro

Historiskt: Moderaterna vill ge butiker rätten att sälja vin och starköl

På nytt jobb
Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Livsmedelskedja på gång till nytt drömläge: ”Umeås mest intressanta handelsområde”

Sista delen i Umeås ringled öppnar upp för ett nytt handelsområde och logistiknav. ”Vi räknar med en fördubblad trafikmängd när vägen öppnar 2021”.

Läsk- och glassföretag i konkurs efter 25 år

Axfood, Coop och Ica vill sänka farten

På nytt jobb
Axfood rekryterar ny IR-chef

Ytterligare ett handelsområde i Umeå får tummen upp

På nytt jobb
Ny handlare i Rörvik

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Så går det för dagligvaruhandeln i stadskärnorna

På nytt jobb
Icagrundarens ättling öppnar butik i Karlstad

Ny social matbutik i Skellefteå

Bageriet flyttar in på Ica

Systembolaget letar nytt läge i Falun – vill ligga intill livsmedelsaktör

På nytt jobb
Han ska dubbla omsättningen på Coop Falkenberg

På nytt jobb
Hon blir ny Icahandlare i Trönö

Dagligvaruhandlarna är fulla av hopp

Icas nya huvudkontor prisades i hållbarhetstävling

På nytt jobb
Ny IT-chef på Paulig

Ica-handlare köper hovleverantör av tunnbröd

Hello Fresh höjer prognosen – går bättre än väntat

Dagligvaruhandeln allt viktigare för turisterna

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Uppsalaföretag startar egen butik

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.201