23948sdkhjf

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Bryggeriet ansluter sig till den plaststrategi som lanserats av Dagligvaruhandelns leverantörsförening, DLF.

EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast i syfte att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. I Sverige har DLF startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har ledande aktörer i livsmedelsbranschen anslutit sig till och nu senast spendrups.

Redan idag arbetar Spendrups aktivt med en allt mer cirkulär affärsmodell kring plast. PET-flaskor från Spendrups ingår i det gemensamma pantsystemet. 2017 återvanns 84 procent av pantflaskorna, en av de högsta återvinningsnivåerna i världen. Successivt har Spendrups under flera år ökat andelen återvunnen plast i sina flaskor och har nu 50 procent återvunnen plast i PET-flaskorna för vatten och läsk.

– Vi ska vara stolta över att vi har ett så välfungerande pantsystem i Sverige. Tack vare detta kan vi idag använda en hög andel återvunnen plast i våra PET-flaskor för bland annat Loka och hoppas kunna utöka detta ytterligare när kvaliteten tillåter det, säger Anna Lidström som är hållbarhetschef på Spendrups.

Utöver PET-flaskor använder Spendrups också plast i annat förpackningsemballage såsom krymp- och sträck-film. Även den plastfilm som omsluter Loka´s multipack av 33 cl PET-flaskor är tillverkad av 50 procent återvunnet material.

Årligen köper Spendrups in cirka 5 400 ton PET och 1 400 ton plast. Samtlig plast som Spendrups använder är redan materialåtervinningsbar, och uppfyller alltså redan idag målsättningen för 2022.

– Vi jobbar nu aktivt för att öka andelen återvunnet material i det vi köper in, säger Michael Hällström som är inköpschef på Spendrups.

– En utmaning i detta är tillgång till återvunnet material, som ofta är avhängigt av att flöden är så rena som möjligt. Vi har plastleverantörer som vill att vi skickar tillbaka vårt restmaterial till dem så att de kan återanvända det. På det sättet kan de säkra att materialet är rent.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Matpriskollen: Frukt och grönt är säkra kort

Plus

Så drabbade snökaoset butikerna

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Första spadtaget för City Gross tredje

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Arkiv

Smakstart för Fodis crowdfunding

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Två butiker – två anlagda bränder

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Butikskedja i samarbete med Sensec

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Sänd till en kollega

0.194