23948sdkhjf

I väntan på onlineförsäljningen

Chefredaktör Maya Saksi om en oundviklig utveckling - som går att påverka.

I Sverige pratar kedjorna mest om mindre format på butiker i bostadsnära lägen och att onlineförsäljningen måste ta fart. Sneglar man över Atlanten både i USA och mot Fjärran Östern och framförallt då Kina ser man vart utvecklingen är på väg.

Amerikanska analytiker konstaterar att vi inte kommer att se explosionsartad försäljningsökning online, däremot ökar den väldigt långsamt om inte rent av har hamnat på en försäljningsplatå. Siffrorna varierar, men onlineförsäljningen i USA är mellan 5-7,5 procent. Samma kund använder flera kanaler och i stället för omni, kannibaliserar de på varandra.

Även om den digitala försäljningen trots detta är här för att stanna, krävs det mer investeringar i både digitala plattformar och i smidigare fysiska köpupplevelser. Det innebär fler butikuranger, amerikanska Kroger satsar på förarlösa bilar för hemkörning av mat. Betalningen och kassaköer är den svagaste punkten i köpupplevelsen, därför testar samma kedja olika lösningar för att kunderna ska kunna skanna varor och sedan passera en kontrollstation utan att stanna för betalning, eftersom systemet redan har känt av vilken kund som checkat in, skannat och som nu checkar ut genom att passera kontrollpunkten.

I Kina installeras system där kunden bara behöver le mot en kontrollpunkt för att köpet registreras. Å andra sidan inför Kina ett socialt kreditsystem baserat på liknande övervakning som förenklar shoppingen, så låt oss verkligen hoppas att vi inte får en sådan dystopisk framtid i Europa. Tekniken ska användas för att underlätta tillvaron och göra den säkrare, inte kontrollera kunder och medborgare.

Om två veckor är det Dagligvarugalan – du har väl köpt biljett? Jag hoppas att du kommer för att fira Sveriges bästa dagligvarubransch!

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Största inköpen görs hos City Gross

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156