23948sdkhjf

Böndernas vädjan till handeln: ”Rädda oss”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

I onsdags hölls ett krismöte mellan handeln och de svenska köttproducenterna. Läget är akut efter sommarens torka. "Höj priserna, annars har vi en allvarlig köttkris i landet", säger Jan Forssell, ordförande i Sveriges Nötköttsproducenter. Men handeln tror snarare på minskande priser.

Den svenska köttkrisen är ett faktum. Sommarens torka har urholkat köttböndernas ekonomi. Inköpspriset för halm har stigit från 80 öre till två kronor kilot.

Läs också: Grönsaker upp – kött och mejeri ner de senaste tio åren

Jag har fått ut 50 procent av ett normalt år från mina egna åkermarker, vilket innebär att jag i stället tvingas köpa in kraftfoder. Och där har priserna skenat, säger Jan Forssell som är ordförande i Sveriges Nötköttsproducenter och driver egen gård med 800 kor.

Marginalerna är väldigt pressade för köttbönderna och buffertarna räcker inte för att rida ut krisen.

Om inte priset ökar så att vi får ut en bättre marginal så är det banklån eller nedläggning som gäller för många. Och det är inte alltid lätt att få låna, säger han.

Att slakta av mer djur är normalt är en nödlösning som både handeln, producenterna och konsumenterna till varje pris vill undvika. På många håll har utvecklingen redan startat.

Läs också: Coop lanserar eget unikt naturbeteskött

Om inte priset stiger kommer vi att tvingas slakta av kvigor eftersom de har mest kött och äter mest. Men då kommer det att bli mindre kalvar nästa år, och året därefter.

Tre till fyra år tar det innan kalvarna blir vuxna djur och kan avla nya kalvar.

Efterfrågan på svenskt kött bara ökar, och vi har haft en blomstrande tillväxt med många nya och unga bönder som vågat satsa de senaste åren. Om vi inte agerar nu så kommer vi att vara tillbaka på ruta ett igen, konstaterar Jan Forssell.

Regeringen har sanktionerat ett stödpaket på totalt 375 kronor per vuxet nötdjur, men det räcker inte på långa vägar.

Läs också: Första butiken med virtuell köttmästare

Det motsvarar 1 krona och 17 öre per kilo slaktvikt. Vi behöver prisökningar på 9 till 15 kronor per kilo för att täcka de ökade kostnaderna, säger Jan Forssell.

Det ökade kampanjtrycket i handeln har varit effektivt för att få bort det akuta slaktöverskott som har uppstått – men nu vädjar köttbönderna till handeln om prishöjningar.

Som köttproducent går det inte att bromsa ett år och gasa nästa, vi pratar om väldigt långtgående konsekvenser med bristande volymer och ökad import. Vi blir alla förlorare om inget görs.

Men Fri Köpenskap har varit i kontakt med både Ica, Coop och Axfood som alla delar samma bild. Ett ökat överskott ger möjligheter till fler kampanjer och inte prishöjningar. Möjligen tvärtom – att priset går ned på kort sikt och upp på lång sikt.

Mer om: bönder | jordbruk | Kött | Kött
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Arkiv

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Direkten öppnar i Baronen

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

City Gross cateringförvandling ger effekt

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

De kan vinna ekopris

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

Ekobutik i konkurs

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14