23948sdkhjf

Hon vill förpacka hållbart

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Helena Olin har tagit Svegros förpackningar in i framtiden.

– För oss som ekologiska odlare är det viktigt att öka andelen miljövänlig förpackningar.

Läs också: Från Arla till Svegro

I växthusen hos familjeägda Svegro på Färingsö utanför Stockholm har örter och sallat odlats sedan 1960-talet. När Helena Olin, marknadschef och produktutvecklare, började för fyra år sedan startade ett långsiktigt arbete med att succesivt ta fram mer säljande förpackningar med inriktning på hållbarhet och svenskt ursprung för hela sortimentet.

– Det är en lång process att få en förpackningen till produktion och att fungera i butik. Nu i sommar lanserades vår första örtserie med pappomslag i stället för plast i ett antal butiker i Stockholmsområdet. De har tagits emot väl. Ett viktigt strategisk steg för oss och den fortsatta utvecklingen för öka andelen miljövänliga förpackningar.

Varumärkesarbetet har också tagit fart sedan hon kom till Svegro och konsumenterna känner till varumärket i mycket högre grad än tidigare. Där har förpackning och design spelat en betydande roll.

I år görs dessutom ett omfattande omtag på potatissortimentet som lagras och packas i Skänninge med råvara från svenska odlare landet runt. Nästan samtliga förpackningar byts till återvinningsbart papper i stället för plast.

Läs också: Jätteanläggningen i Motala invigd

– Utvecklingen känns självklar då papper som material är bättre både för potatisens kvalitet och miljön. Idag erbjuder marknaden mest potatis i plastförpackningar och konsumenten har till viss del vant sig i att kunna se produkten. Men vi tänker tvärtom. Fler och fler blir medvetna både gällande miljön och produktkvalitet så vi är trygga med att konsumenten kommer att välja våra nya förpackningar.

Helena blickar framåt och anser att den största utmaningen i framtiden är att hitta hållbara alternativ till plasten samt att minska matsvinnet.

– På fem till tio års sikt hoppas jag att vi har fler prisvärda miljövänliga alternativ samt färre och smartare ytterförpackningar. Precis som andra länder i Europa kommer vi troligtvis se förbud mot vissa plastmaterial.

– Jag tror också att vi i kommer att ha en ökad andel produkter med svenskt ursprung och mer produkter utifrån säsong i butiken, framför allt inom färskvaror, tror Helena Olin.

Vad kan butiken göra?

– Butiken har en väldigt viktigt roll i att skapa valmöjlighet och hjälpa konsumenten att hitta genom att lyfta fram och aktivera dessa produkter som ofta i dag är dyrare. Butiken behöver också mod och uthållighet att satsa på nya produkter med dessa mervärden.

Läs också: Här blir överskottsplantor till pesto

– Jag tror att de butiker som lyckas med detta är framtidens vinnare, säger hon.

Vad är mest spännande nu?

–Förutom miljövänliga förpackningsalternativ – hur vi kan minska matsvinnet, e-handelsutvecklingen och framfarten av vegetariska och veganska produkter. Vi följer framtidstrender och inspireras av andra branscher och tar del av utländska marknader löpande för att ligga i framkant och vara nytänkande i vår utveckling. Det är en spännande resa vi påbörjat, säger Helena Olin.

SIW KEJONEN

Helena Olin

Aktuell: Utvecklat nya hållbara och säljande förpackningar till Svegros produkter.

Familj: 3 barn, mamma, 3 syskon och deras familjer.

Fritidsintressen: Trädgård, tennis och uteaktiviteter.

Ålder: 53 år.

Favoriträtt: Lamm, vilt, grönt och potatis i alla dess former.

Roligaste sysslan i produktutvecklingen: Att skapa och följa en idé till färdig produkt.

Favoritprodukt: Finbladig svartkål och Amandine potatis.

Bästa exponeringsknepet: Väl utvald placering med tydlig erbjudande och en engagerad butikspersonal.

Vill bjuda på middag: Någon som tycker om att njuta och uppskatta goda smakkombinationer.

Bästa tid på året i butik: Skördetiden på hösten med stort urval av svenska råvaror.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2019

Stora Coop Visby blev Årets Butik.

Krönika
"Den tredje platsen" – där folk vill hänga

Dagligvarugalan
Årets Butik satsar ännu hårdare: ”Nu bygger vi ringmur och Gotlandsavdelning”

”Håll i hatten, vi har bara börjat”, säger Stora Coop Visbys butikschef Markus Wahlgren.

Krönika
Marginalen äts upp av nya pålagor

Dagligvarugalan
Bildspel: Hela Dagligvarugalan i bilder

I går korades branschens bästa butiker i Blå hallen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nu ska Ica klimatkompensera ägg

Arkiv

Här öppnar Willys butik nummer fyra

Dagligvarugalan
Här finns Årets Skönhetsavdelning

Dagligvarugalan
Nu står det klart: De är Årets Butik 2019

Dagligvarugalan
De är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
De är Årets Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De stod för årets matinspiration

Priset för Årets Matinspiration gick till Accademia Di Luca - Medelhavsskolan.

Dagligvarugalan
De är Årets Förbutik

Dagligvarugalan
De har årets bästa Fiskavdelning

1

Dagligvarugalan
De tog emot Livsmedelshandlarnas Hederspris

Dagligvarugalan
Den här butiken kammade hem Fernando Di Lucas Hederspris

Dagligvarugalan
Här är Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De är Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
Här finns Årets Kassazon

Dagligvarugalan
De är Årets Dryckesbutik

Dagligvarugalan
Det här är Årets Syftesdrivna ledare

Priset för Årets Syftesdrivna ledare på Dagligvarugalan gick till Carl-Johan Stålhammar, vd Coop Gotland.

Dagligvarugalan
De stod för Årets Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
De har Årets bästa brödavdelning

Dagligvarugalan
De har årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Mejeriavdelning

Dagligvarugalan
De har årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Vatten, vin och veganskt på Europas största ekomässa

På nytt jobb
Ny chef hos City Gross Nyköping

Arla först ut med klimatneutralt mejerisortiment

Säfflehandlare i konkurs

Unga ratar köttet för klimatets skull

Ny citybutik med lanthandelskoncept

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Då öppnar Coop Norrbottens nya tillskott

DVI: Augusti stark månad

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165