23948sdkhjf

Hon vill förpacka hållbart

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Helena Olin har tagit Svegros förpackningar in i framtiden.

– För oss som ekologiska odlare är det viktigt att öka andelen miljövänlig förpackningar.

Läs också: Maxis pilotprojekt håller koll på skräpet

I växthusen hos familjeägda Svegro på Färingsö utanför Stockholm har örter och sallat odlats sedan 1960-talet. När Helena Olin, marknadschef och produktutvecklare, började för fyra år sedan startade ett långsiktigt arbete med att succesivt ta fram mer säljande förpackningar med inriktning på hållbarhet och svenskt ursprung för hela sortimentet.

– Det är en lång process att få en förpackningen till produktion och att fungera i butik. Nu i sommar lanserades vår första örtserie med pappomslag i stället för plast i ett antal butiker i Stockholmsområdet. De har tagits emot väl. Ett viktigt strategisk steg för oss och den fortsatta utvecklingen för öka andelen miljövänliga förpackningar.

Varumärkesarbetet har också tagit fart sedan hon kom till Svegro och konsumenterna känner till varumärket i mycket högre grad än tidigare. Där har förpackning och design spelat en betydande roll.

I år görs dessutom ett omfattande omtag på potatissortimentet som lagras och packas i Skänninge med råvara från svenska odlare landet runt. Nästan samtliga förpackningar byts till återvinningsbart papper i stället för plast.

Läs också: Årets livsmedelshalvdag på Empack

– Utvecklingen känns självklar då papper som material är bättre både för potatisens kvalitet och miljön. Idag erbjuder marknaden mest potatis i plastförpackningar och konsumenten har till viss del vant sig i att kunna se produkten. Men vi tänker tvärtom. Fler och fler blir medvetna både gällande miljön och produktkvalitet så vi är trygga med att konsumenten kommer att välja våra nya förpackningar.

Helena blickar framåt och anser att den största utmaningen i framtiden är att hitta hållbara alternativ till plasten samt att minska matsvinnet.

– På fem till tio års sikt hoppas jag att vi har fler prisvärda miljövänliga alternativ samt färre och smartare ytterförpackningar. Precis som andra länder i Europa kommer vi troligtvis se förbud mot vissa plastmaterial.

– Jag tror också att vi i kommer att ha en ökad andel produkter med svenskt ursprung och mer produkter utifrån säsong i butiken, framför allt inom färskvaror, tror Helena Olin.

Vad kan butiken göra?

– Butiken har en väldigt viktigt roll i att skapa valmöjlighet och hjälpa konsumenten att hitta genom att lyfta fram och aktivera dessa produkter som ofta i dag är dyrare. Butiken behöver också mod och uthållighet att satsa på nya produkter med dessa mervärden.

Läs också: Här blir överskottsplantor till pesto

– Jag tror att de butiker som lyckas med detta är framtidens vinnare, säger hon.

Vad är mest spännande nu?

–Förutom miljövänliga förpackningsalternativ – hur vi kan minska matsvinnet, e-handelsutvecklingen och framfarten av vegetariska och veganska produkter. Vi följer framtidstrender och inspireras av andra branscher och tar del av utländska marknader löpande för att ligga i framkant och vara nytänkande i vår utveckling. Det är en spännande resa vi påbörjat, säger Helena Olin.

SIW KEJONEN

Helena Olin

Aktuell: Utvecklat nya hållbara och säljande förpackningar till Svegros produkter.

Familj: 3 barn, mamma, 3 syskon och deras familjer.

Fritidsintressen: Trädgård, tennis och uteaktiviteter.

Ålder: 53 år.

Favoriträtt: Lamm, vilt, grönt och potatis i alla dess former.

Roligaste sysslan i produktutvecklingen: Att skapa och följa en idé till färdig produkt.

Favoritprodukt: Finbladig svartkål och Amandine potatis.

Bästa exponeringsknepet: Väl utvald placering med tydlig erbjudande och en engagerad butikspersonal.

Vill bjuda på middag: Någon som tycker om att njuta och uppskatta goda smakkombinationer.

Bästa tid på året i butik: Skördetiden på hösten med stort urval av svenska råvaror.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Brittiska jättarnas fusion blockeras

Axfoods vd: ”Så mycket omsatte vi på nätet”

På ett år har Willys ökat antalet e-handelsbutiker med 50 procent.

Lidl köpte årets första färskpotatis

Bergendahls nya grossist kan dubbla omsättningen

På nytt jobb
Hon ska styra Arlas kommunikation

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Påsken sänkte marsförsäljningen

Arkiv

Axfood ångar på trots påskeffekten

Duni vinner på prishöjningar

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Convenience fortsätter växa

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

GDL vann Bergendahls upphandling

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132