23948sdkhjf

Hon vill förpacka hållbart

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Helena Olin har tagit Svegros förpackningar in i framtiden.

– För oss som ekologiska odlare är det viktigt att öka andelen miljövänlig förpackningar.

Läs också: Jätteanläggningen i Motala invigd

I växthusen hos familjeägda Svegro på Färingsö utanför Stockholm har örter och sallat odlats sedan 1960-talet. När Helena Olin, marknadschef och produktutvecklare, började för fyra år sedan startade ett långsiktigt arbete med att succesivt ta fram mer säljande förpackningar med inriktning på hållbarhet och svenskt ursprung för hela sortimentet.

– Det är en lång process att få en förpackningen till produktion och att fungera i butik. Nu i sommar lanserades vår första örtserie med pappomslag i stället för plast i ett antal butiker i Stockholmsområdet. De har tagits emot väl. Ett viktigt strategisk steg för oss och den fortsatta utvecklingen för öka andelen miljövänliga förpackningar.

Varumärkesarbetet har också tagit fart sedan hon kom till Svegro och konsumenterna känner till varumärket i mycket högre grad än tidigare. Där har förpackning och design spelat en betydande roll.

I år görs dessutom ett omfattande omtag på potatissortimentet som lagras och packas i Skänninge med råvara från svenska odlare landet runt. Nästan samtliga förpackningar byts till återvinningsbart papper i stället för plast.

Läs också: Här blir överskottsplantor till pesto

– Utvecklingen känns självklar då papper som material är bättre både för potatisens kvalitet och miljön. Idag erbjuder marknaden mest potatis i plastförpackningar och konsumenten har till viss del vant sig i att kunna se produkten. Men vi tänker tvärtom. Fler och fler blir medvetna både gällande miljön och produktkvalitet så vi är trygga med att konsumenten kommer att välja våra nya förpackningar.

Helena blickar framåt och anser att den största utmaningen i framtiden är att hitta hållbara alternativ till plasten samt att minska matsvinnet.

– På fem till tio års sikt hoppas jag att vi har fler prisvärda miljövänliga alternativ samt färre och smartare ytterförpackningar. Precis som andra länder i Europa kommer vi troligtvis se förbud mot vissa plastmaterial.

– Jag tror också att vi i kommer att ha en ökad andel produkter med svenskt ursprung och mer produkter utifrån säsong i butiken, framför allt inom färskvaror, tror Helena Olin.

Vad kan butiken göra?

– Butiken har en väldigt viktigt roll i att skapa valmöjlighet och hjälpa konsumenten att hitta genom att lyfta fram och aktivera dessa produkter som ofta i dag är dyrare. Butiken behöver också mod och uthållighet att satsa på nya produkter med dessa mervärden.

Läs också: Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

– Jag tror att de butiker som lyckas med detta är framtidens vinnare, säger hon.

Vad är mest spännande nu?

–Förutom miljövänliga förpackningsalternativ – hur vi kan minska matsvinnet, e-handelsutvecklingen och framfarten av vegetariska och veganska produkter. Vi följer framtidstrender och inspireras av andra branscher och tar del av utländska marknader löpande för att ligga i framkant och vara nytänkande i vår utveckling. Det är en spännande resa vi påbörjat, säger Helena Olin.

SIW KEJONEN

Helena Olin

Aktuell: Utvecklat nya hållbara och säljande förpackningar till Svegros produkter.

Familj: 3 barn, mamma, 3 syskon och deras familjer.

Fritidsintressen: Trädgård, tennis och uteaktiviteter.

Ålder: 53 år.

Favoriträtt: Lamm, vilt, grönt och potatis i alla dess former.

Roligaste sysslan i produktutvecklingen: Att skapa och följa en idé till färdig produkt.

Favoritprodukt: Finbladig svartkål och Amandine potatis.

Bästa exponeringsknepet: Väl utvald placering med tydlig erbjudande och en engagerad butikspersonal.

Vill bjuda på middag: Någon som tycker om att njuta och uppskatta goda smakkombinationer.

Bästa tid på året i butik: Skördetiden på hösten med stort urval av svenska råvaror.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coops vd får hård kritik från facket: ”Nedlåtande”

35-procentig ökning av e-handeln hos Coop Norrbotten

Brittiska dagligvarukedjor backar – lågprisaktörer tar andelar

Lindt trotsar mättad marknad

Midsona köper företag för 600 miljoner

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tvisten i Rosengård över – Interfoods butik har öppnat

Uppgörelse nådd mellan Bergendahls och Trianon.

Arkiv

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Axfoods e-handelslyft

Sommarklippet – halva priset på Fri Köpenskap!

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Greenfood köper finsk verksamhet

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Hon är moderator för Retaildagen

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.203