Matpriskollen: Vad är viktigast för kunderna när det gäller pris?
Nu går vi in i grönsaksmånaderna. Det kommer säkert komma priser på rotfrukter som är bara några kronor per kilo. Med tanke på folkhälsan är det riktigt bra kampanjer och de brukar gillas av Matpriskollens användare.
Förra veckan var det gurka i topp på flera kedjor. Gurka skiljer mycket mellan ordinarie och extrapris och fortfarande är det två läger i hur den ska prissättas. Per kilo eller per styck. Ica fortsätter att sälja per styck, trots att storleken skiljer enormt, medan Coop säljer per kilo.
Ica satsar stenhårt på kommunikationen med att kunderna ska "KOLLA PRISET!”. Alla profilerna har ett antal varor som är prissänkta ordentligt. Barilla pasta 500 g på Ica Nära 5 kronor (samma pris som Willys). Ica Supermarket kör 1 krona styck för Tacokrydda.
Priset är en faktor, men läget, sortimentet och bemötandet är andra. Jag funderar ofta över vad som är viktigast för kunderna i långa loppet gällande priserna? Är det att kunna lita på att priserna är på en bra nivå relativt konkurrenterna, eller att dom är ständigt låga i min butik, eller att man får enstaka klipp?
PRO har gjort sin undersökning i många år och den känns inte riktigt relevant längre. Matpriskollen har därför gjort egna undersökningar med mycket större urval av artiklar. Det vi ser är till exempel att en Ica Närabutik i Stockholm är 29 000 kronor dyrare per år än Willys på samma artiklar utifrån en familj med två tonårsbarn. Priser är inte enkelt. Vad är ett bra pris?
|