23948sdkhjf

Sex trender som säljer

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Årets sex viktigaste trender att hålla koll på har listats av analysföretaget IGD.

Många av dem har plockats upp i någon mån i Sverige, men utomlands ligger man ofta steget före i utförandet.

1. Uppgraderingen av emv till premium.

Allt fler kedjor använder emv för att bredda utbudet och nå målgrupper som söker ett premiumsortiment inom olika kategorier. Som exempel lyfter man fram Coops ekologiska hudvårdsprodukter.

Läs också: Sex trender om framtidens butiker

2. Närproducerat.

Kunderna vill gärna stödja små lokala tillverkare och butiker som tar in närproducerat vinner mycket goodwill hos kunderna. Ju mer lokalt desto bättre, men även svenska varor föredras framför utländska. Som exempel lyfter man fram Eroski i Spanien där e-handelskunderna kan filtrera per region och Midcounties Co-operative i Storbritannien som lyfter fram produkter som tidigare bara kunde köpas via gårdsförsäljning.

3. Snabba enkla leveranser.

Kundernas förväntningar på snabba enkla leveranser ökar. I Sverige är det främst e-handelsföretag som Apotea som levererar ibland redan samma dag. Matkedjorna har en bit kvar. Som exempel lyfter man fram främst amerikanska företag som Walmart som låter kunderna handla genom sms, Kroger som testar förarlösa bilar för matleveranserna.

4. Hälsa. 

Livsstil och hälsa fortsätter att vara i fokus för konsumenterna och dagligvaruhandeln kan underlätta mycket för konsumenterna att göra bra livsval. Japanska FamilyMart har kombinerat butiken med ett gym där man säljer energidryck och bars. Danska Coop har infört så kallade smarta recept för att minska matsvinnet. Ica har infört en tjänst där man kontrollera sitt klimatavtryck.

5. Attraktiva butiker.

Butiker måste jobba hårt för att bli en destinationsbutik. Kunder vill ha enkelheten från att handla på nätet kombinerat med att bli överraskade och inspirerade. I Storbritannien har Asda installerat en maskin som låter kunderna hämta ut paket under en minut, Jumbo Foodmarkt som har saluhall, kafé och matbutik integrerat (ingen förbutik med ett lite kafé, utan helt integrerat).

6. Plast.

Trenden som svenskarna har hakat på. Alla jobbar nu för att bli av med den svarta plasten, införa plastsorter som går att återvinna till ny plast och förpackningar som är mer miljövänliga.

Mer om: trender
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Arkiv

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Direkten öppnar i Baronen

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop tar in omtalad vegoburgare

City Gross cateringförvandling ger effekt

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Norska laxdöden kan kosta miljard

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

De kan vinna ekopris

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Ledare
Personalen i skuggan av tekniken

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Ekobutik i konkurs

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.193