23948sdkhjf

Unik statistik: Prismedvetna nätkunder handlar hos Coop

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Men landskapet håller på att ritas om efter lanseringen av Icas darkstore.

Prisjämförelsesajten Matspar, som fungerar som Pricerunner fast i dagligvaruhandeln, har tillsammans med Fri Köpenskap mätt vilka kedjor som deras kunder väljer att handla maten hos på nätet. Coop dominerar med 45 procent.

Läs också: Smakstart för Fodis crowdfunding

De har verkligen gasat med marknadsföring under slutet av juli och framförallt under augusti vilket har märkts. Mellan januari och mars låg deras andel på 36 procent, säger Behrang Ehteshamy, ordförande och medgrundare på Matspar till Fri Köpenskap.

Icas siffror skulle troligen vara lite högre om alla butiker vore anslutna – men lejonparten av e-handeln sköts i de stora städerna och där är täckningen god. 40 Ica-butiker är till exempel anslutna i Stockholmsområdet. Totalt attraherar Ica-blocket 28,4 procent av Matspars prismedvetna kunder.

Det är väldigt spännande och anmärkningsvärt hur Icas darkstore har slagit ut och gjort dem mer konkurrenskraftiga prismässigt. Landskapet har ritats om sedan dess, säger Behrang Ehteshamy.

Men kedjans e-handelsmodell är också förknippat med utmaningar, menar Omid Ghanbari, som också är medgrundare i Matspar. Alla enskilda handlare väljer sina egna priser och prisspannet blir brett.

Det är inte ovanligt att det kan skilja så mycket som 35 till 40 procent mellan olika Ica-butiker på enskilda varor, och vikten av pristransparens ökar ju mer näthandeln växer.

Här handlade Matspars 1 600 prismedvetna kunder juni-augusti i procent.

  • Coop: 45%
  • Mat.se: 9,7%
  • Mathem: 8,47%
  • Ica Nära: 5,7%
  • Ica Supermarket: 6,6%
  • Ica Kvantum: 6,1%
  • Ica Maxi: 10%
  • Ica totalt: 28,4%
  • Willys: 4,1%
  • Hemköp: 4%
Mer om: E-handel | Matspar | nätmat


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Matpriskollen: Frukt och grönt är säkra kort

Plus

Så drabbade snökaoset butikerna

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Första spadtaget för City Gross tredje

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Arkiv

Smakstart för Fodis crowdfunding

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Två butiker – två anlagda bränder

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Butikskedja i samarbete med Sensec

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Sänd till en kollega

0.24