23948sdkhjf

Naturlig eller syntetisk hälsa – var ligger tillväxten?

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Krönikören Johan Kaij väntar på första tuggan syntetiskt kött.

Det finns ett antal samtalsämnen som jag och min sambo försöker låta bli. Det mest infekterade är inställningen till naturligt socker jämfört med sötningsmedel, balanserad kost mot LCHF. Jag har en gång genomfört LCHF med extremt bra resultat vilket blir mitt argument, även om dess beviskraft (min midja) inte åldrats med full värdighet. Vi kommer inte överens, och vi kommer nog aldrig att göra det. Vi låter helt enkelt ämnet vara. Vi har inte samma syn på vad hälsosam kost är.

Vi är inte ensamma om en fragmenterad syn på frågan. I en studie från 2017 frågade vi 3000 konsumenter om ”vad hälsa är för dig”. De mest populära svaren var ”Motionera”, ”Äta varierat”, och ”Äta frukt och grönt” – saker som de flesta ställer upp på. Sen följer ”Undvika socker” på 25%, och ”Undvika tillsatser” med 23%, där sötningsmedel är en tydlig del. Kontrasten är återigen tydlig.

I samma studie säger 17% att de följer en diet, där LCHF klart störst med 9%. Nästan var 10:e svensk följer LCHF! Trenden är tydlig i dagligvaruhandeln där varumärken som Propud, Lindahls Kvarg, Barebells och andra low-carb/high protein produkter står för stora tillväxttal. Ni känner säkert någon som ersatt lunchen med 500 gram kvarg, eller kanske ätit gymklassikern keso och Fun Light.

För dem som utvecklar produkter och varumärken blir detta helt avgörande för framgång. Den som identifierar ”hälsa” som en trend, och sen inte identifierar exakt vad hälsa är i målgruppen tar risken att lanseringen faller platt – jag har sett det hända ett antal gånger.

Min spåkula säger att naturlighetstrenden fortsätter och framför allt får en stark effekt för konsumtionen av frukt och grönt, råvaror, rena produkter. Men vi kommer samtidigt se fler syntetiska sätt att undvika socker och kolhydrater samt öka proteinhalten i andra kategorier, en trend som fortfarande underskattas av många.

Snart kommer nästa intressanta symbolfråga – kött odlat i laboratorium, syntetiskt kött. Bra för miljön, men inte naturligt. Hur ser ni på det? Själv väntar jag ivrigt på första tuggan, och tror det blir en av de största tillväxtprodukterna om 3-5 år. Vi får se vem som har rätt!

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Bergendahls stärker upp med ny organisation – han blir ansvarig

Bergendahls Food stärker affärsområdet Externa kunder.

1

Coop ingår nytt tekniskt samarbete: ”Kommer att förändra industrin”

Coop anlitar BBH för att skapa nästa generations konsument- och medlemsupplevelse med digitalt fokus. Pilottester startas redan i vår.

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

Plus

Mötet
15 år och butiksägare: "Jag kan det mesta"

Här öppnar Willys hämtskåp vid mackar

Nyhetsbrev

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

Arkiv

Matsmart planerar att kränga Paolos-produkter

Har direktkontakt med ägaren av varumärket.

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

Butiken beräknas öppna våren 2021.

Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Deras lokalproducerade pommes har fått nytt liv i dagligvaruhandeln

Green Fries hittade vägen till dagligvaruhandeln via en frysbox på den lokala byvägen.

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Coop tar över efter Ica i Bålsta – söker butikschef

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

På nytt jobb
Ny Coop-ordförande brinner för det regionala

Så gör butikerna med Paolos produkter

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Siljans Chark i konkurs

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Ica-butik behöver ny detaljplan: ”Kan tvingas lägga ned annars”

Handels ordförande föreslås bli LO-bas

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

På nytt jobb
GS1 petar vd – han blir tillförordnad

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

Framtidstron sjunker inom dagligvaruhandeln

Krönika
Dags att bygga en hållbar tillväxtmotor

Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

Willys till ny handelsplats

Dagligvaruindex: Rekordtillväxt i näthandeln

2

Chefen har ordet
"Vänj er inte – plastpåseskatten är skadlig på flera sätt"

Krönika
”Icas dominans bör ifrågasättas”

De tar upp kampen efter Gefleortens nedläggning

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.141