Naturlig eller syntetisk hälsa - var ligger tillväxten?

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Det finns ett antal samtalsämnen som jag och min sambo försöker låta bli. Det mest infekterade är inställningen till naturligt socker jämfört med sötningsmedel, balanserad kost mot LCHF. Jag har en gång genomfört LCHF med extremt bra resultat vilket blir mitt argument, även om dess beviskraft (min midja) inte åldrats med full värdighet. Vi kommer inte överens, och vi kommer nog aldrig att göra det. Vi låter helt enkelt ämnet vara. Vi har inte samma syn på vad hälsosam kost är.

Vi är inte ensamma om en fragmenterad syn på frågan. I en studie från 2017 frågade vi 3000 konsumenter om ”vad hälsa är för dig”. De mest populära svaren var ”Motionera”, ”Äta varierat”, och ”Äta frukt och grönt” – saker som de flesta ställer upp på. Sen följer ”Undvika socker” på 25%, och ”Undvika tillsatser” med 23%, där sötningsmedel är en tydlig del. Kontrasten är återigen tydlig.

I samma studie säger 17% att de följer en diet, där LCHF klart störst med 9%. Nästan var 10:e svensk följer LCHF! Trenden är tydlig i dagligvaruhandeln där varumärken som Propud, Lindahls Kvarg, Barebells och andra low-carb/high protein produkter står för stora tillväxttal. Ni känner säkert någon som ersatt lunchen med 500 gram kvarg, eller kanske ätit gymklassikern keso och Fun Light.

För dem som utvecklar produkter och varumärken blir detta helt avgörande för framgång. Den som identifierar ”hälsa” som en trend, och sen inte identifierar exakt vad hälsa är i målgruppen tar risken att lanseringen faller platt – jag har sett det hända ett antal gånger.

Min spåkula säger att naturlighetstrenden fortsätter och framför allt får en stark effekt för konsumtionen av frukt och grönt, råvaror, rena produkter. Men vi kommer samtidigt se fler syntetiska sätt att undvika socker och kolhydrater samt öka proteinhalten i andra kategorier, en trend som fortfarande underskattas av många.

Snart kommer nästa intressanta symbolfråga – kött odlat i laboratorium, syntetiskt kött. Bra för miljön, men inte naturligt. Hur ser ni på det? Själv väntar jag ivrigt på första tuggan, och tror det blir en av de största tillväxtprodukterna om 3-5 år. Vi får se vem som har rätt!

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Willys lanserar nytt butikskoncept

Axfoods draglok Willys presenterar ett nytt butikskoncept. På sikt ska alla butiker ställas om. ”Många månaders slit ligger bakom.”

Norsk citronläsk retar Coca-Cola

Glada dagar för stadskärnorna

Det svenska äpplet vinner mark

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Nyhetsbrev

Ännu ett franskt pris till Picadeli

Arkiv

Fazer utökar havresatsning

Itab vinstvarnar

Coop öppnar för prishöjningar på kött

En egen undersökning visar att sju av tio medlemmar kan tänka sig att betala mer för att rädda bönderna.

Årets premiärhummer såld — kilopris 83 000

FMCG-kvinnorna som får mentorstipendierna

Läkarförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för patienterna”

Sveriges läkarförbund rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Ica Maxi fick stänga

Slakteri riskerar vite

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

Flaskorna tvättas och återanvänds stället för att smältas och återvinnas.

Bergendahls går över en miljard

Willys på vegomarsch

Stora Coop öppnar i morgon

Coop slår upp dörrarna på Stora Coop i Falkenberg i morgon. 2 100 kvadratmeter med extra allt. "Det är jätteroligt och en jätteutmaning", säger butikschefen Emma Sabovic.

Här säljs redan julmust

På nytt jobb
Krav anställer ansvarig för dagligvaruhandeln

Tar in kompetens från Mat.se.

Svenska kex till 500 Tesco-butiker

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Här öppnar Coop Online

Lidl-bossen om butiken på Östermalm

"Vi fungerar bäst där man har pengar."

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Sänd till en kollega

0.161