23948sdkhjf

Naturlig eller syntetisk hälsa – var ligger tillväxten?

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Krönikören Johan Kaij väntar på första tuggan syntetiskt kött.

Det finns ett antal samtalsämnen som jag och min sambo försöker låta bli. Det mest infekterade är inställningen till naturligt socker jämfört med sötningsmedel, balanserad kost mot LCHF. Jag har en gång genomfört LCHF med extremt bra resultat vilket blir mitt argument, även om dess beviskraft (min midja) inte åldrats med full värdighet. Vi kommer inte överens, och vi kommer nog aldrig att göra det. Vi låter helt enkelt ämnet vara. Vi har inte samma syn på vad hälsosam kost är.

Vi är inte ensamma om en fragmenterad syn på frågan. I en studie från 2017 frågade vi 3000 konsumenter om ”vad hälsa är för dig”. De mest populära svaren var ”Motionera”, ”Äta varierat”, och ”Äta frukt och grönt” – saker som de flesta ställer upp på. Sen följer ”Undvika socker” på 25%, och ”Undvika tillsatser” med 23%, där sötningsmedel är en tydlig del. Kontrasten är återigen tydlig.

I samma studie säger 17% att de följer en diet, där LCHF klart störst med 9%. Nästan var 10:e svensk följer LCHF! Trenden är tydlig i dagligvaruhandeln där varumärken som Propud, Lindahls Kvarg, Barebells och andra low-carb/high protein produkter står för stora tillväxttal. Ni känner säkert någon som ersatt lunchen med 500 gram kvarg, eller kanske ätit gymklassikern keso och Fun Light.

För dem som utvecklar produkter och varumärken blir detta helt avgörande för framgång. Den som identifierar ”hälsa” som en trend, och sen inte identifierar exakt vad hälsa är i målgruppen tar risken att lanseringen faller platt – jag har sett det hända ett antal gånger.

Min spåkula säger att naturlighetstrenden fortsätter och framför allt får en stark effekt för konsumtionen av frukt och grönt, råvaror, rena produkter. Men vi kommer samtidigt se fler syntetiska sätt att undvika socker och kolhydrater samt öka proteinhalten i andra kategorier, en trend som fortfarande underskattas av många.

Snart kommer nästa intressanta symbolfråga – kött odlat i laboratorium, syntetiskt kött. Bra för miljön, men inte naturligt. Hur ser ni på det? Själv väntar jag ivrigt på första tuggan, och tror det blir en av de största tillväxtprodukterna om 3-5 år. Vi får se vem som har rätt!

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dalsspiras Grillost även på Willys

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

1

Nu stänger Netto för gott

Arkiv

Matpriserna på väg att återhämta sig

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Nu river Ica för att bygga nytt

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

Coop stänger ner i Växjö

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.125