23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Vilka varor säljer mest på nätet?

E-handelsandelen för den svenska dagligvaruhandeln är knappa två procent. Men det skiljer stort mellan olika produktkategorier.

I andra branscher som kommit längre i digitalisering har det inneburit en enorm ökning av produktutbudet hos många aktörer. Riktigt lika enkelt är det inte i dagligvaruhandeln. Antalet SKU:er, lagerenheter, kommer att vara ungefär lika stort som i dag, tror författarna till rapporten ”En digitaliserad dagligvaruhandel”.

Den stora utmaningen kommer att vara att försöka styra konsumenternas spontanitet till de mest lönsamma produkterna och kategorierna.

Hur ser då e-handelsandelarna ut för de olika dagligvarukategorierna? Tabellen visar aktuell statistik från USA.

FÖRSÄLJNINGSANDEL ONLINE I USA

Skönhetsprodukter

28%

Husdjursprodukter

27%

Hälsoprodukter

14%

Personlig vård

12%

Hushållsprodukter

10%

Förpackade matvaror

3%

Mejeriprodukter

2%

Kött

2%

Fryst mat

1%

Öl och vin

1%

Bageri

1%

Källa: Statista

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109