23948sdkhjf

Vilka varor säljer mest på nätet?

E-handelsandelen för den svenska dagligvaruhandeln är knappa två procent. Men det skiljer stort mellan olika produktkategorier.

I andra branscher som kommit längre i digitalisering har det inneburit en enorm ökning av produktutbudet hos många aktörer. Riktigt lika enkelt är det inte i dagligvaruhandeln. Antalet SKU:er, lagerenheter, kommer att vara ungefär lika stort som i dag, tror författarna till rapporten ”En digitaliserad dagligvaruhandel”.

Den stora utmaningen kommer att vara att försöka styra konsumenternas spontanitet till de mest lönsamma produkterna och kategorierna.
Hur ser då e-handelsandelarna ut för de olika dagligvarukategorierna? Tabellen visar aktuell statistik från USA.

FÖRSÄLJNINGSANDEL ONLINE I USA

Skönhetsprodukter

28%

Husdjursprodukter

27%

Hälsoprodukter

14%

Personlig vård

12%

Hushållsprodukter

10%

Förpackade matvaror

3%

Mejeriprodukter

2%

Kött

2%

Fryst mat

1%

Öl och vin

1%

Bageri

1%

Källa: Statista

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14