Ny rekryteringstaktik lyfte sommarsäljet
Coop Gotland är kooperationens bäst presterande förening med en tillväxttakt på 12 procent jämfört med föregående år. Och trots att sommarvärmen knappast gynnade stormarknader som Stora Coop i Visby har Markus Wahlgren lyckats hålla i försäljningstakten. Orsaken?
– Det nya arbetssättet för sommarrekrytering som vi använt har varit helt fantastiskt. Man undrar varför man inte alltid har jobbat så, säger han.
Rekryteringsstrategin går att dela upp i tre delar, planering, utförande och uppföljning.
– Det viktigaste när man ska påbörja sommarrekryteringen är att man är ute i väldigt god tid och då menar jag inte februari, utan snarare oktober. Om man väntar till februari eller mars som vi tidigare gjort så är de bästa redan tagna, menar han.
Butiken var ute i god tid med sin marknadsföring både i sociala kanaler men håller också ständigt koll bland konkurrenterna i branschen.
– Alla avdelningsansvariga håller utkik i butiker, sommarkiosker och restauranger. Ett tips är att se efter hos snabbmatskedjorna, där har vi hittat flera duktiga medarbetare. Vi söker efter personer som ler med ögonen. Kundbemötandet är allt, förklarar Markus Wahlgren.
Förutom de handplockade favoriterna bjuder butiken in omkring 150 ansökande till en gemensam informationsträff. Det är ingen intervju och alla som vill går vidare till nästa steg.
– Det handlar om att förklara vad jobbet innebär och vad som krävs av personalen. Då sållar man genast bort de som inte riktigt vill – och en sådan rekrytering skulle bara skada varumärket, konstaterar Markus Wahlgren.
Vid nästa steg håller han tillsammans med de olika avdelningscheferna gemensamma intervjuer på omkring tio minuter per sökande.
– Vi ställer samma tio frågor till alla, både mer yrkesmässiga och mer privata för att känna av personen. Man upptäcker ganska snabbt vilka som har det rätta drivet.
Det är det proaktiva bemötandet som de söker efter.
– Vi letar efter anställda som aktivt söker kontakt med kunderna och inte bara ger vänliga svar. Kundmötet har över tid prioriterats bort i dagligvaruhandeln men vi behöver hitta tillbaka för att konkurrera med nätet i framtiden, säger Markus Wahlgren.
På vilken nivå lägger ni er?
– Det är klart att vi inte kommer att kunna mäta oss med fina restauranger, men den nivå som Systembolaget håller tycker jag kan vara en rimlig måttstock.
Efter en gemensam kickoff med lek och skoj tar en ordentlig butiksutbildning vid där de kvarvarande 50 sommarjobbarna lär sig arbetsuppgifter, kundbemötande och butikens värdegrunder.
– Sedan är det bara att tuta och köra. Redan en bit in i juli hittar man guldkornen. Dessa ser vi till att knyta upp för kvällar, helger, jul och sommar.
Efter sommaren hålls också en gemensam biokväll för alla semesteranställda.
– Man ska inte underskatta vikten av en generös och trevlig avrundning. En sådan sak kan väga väldigt tungt när de väljer sommarjobb nästa år.
Med en tydlig plan och ordentlig uppföljning har Stora Coop i Visby redan säkrat stommen för nästa sommar.
– Vi hade en fantastisk sommar och det finns ingen anledning att tro att det skulle bli något annat än bättre om vi fortsätter på samma bana.