23948sdkhjf

Ny rekryteringstaktik lyfte sommarsäljet

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Så lade Stora Coop i Visby om rekryteringsstrategin. "Det blev avgörande för lönsamheten".

Coop Gotland är kooperationens bäst presterande förening med en tillväxttakt på 12 procent jämfört med föregående år. Och trots att sommarvärmen knappast gynnade stormarknader som Stora Coop i Visby har Markus Wahlgren lyckats hålla i försäljningstakten. Orsaken?

Det nya arbetssättet för sommarrekrytering som vi använt har varit helt fantastiskt. Man undrar varför man inte alltid har jobbat så, säger han.

Rekryteringsstrategin går att dela upp i tre delar, planering, utförande och uppföljning.

Det viktigaste när man ska påbörja sommarrekryteringen är att man är ute i väldigt god tid och då menar jag inte februari, utan snarare oktober. Om man väntar till februari eller mars som vi tidigare gjort så är de bästa redan tagna, menar han.

Butiken var ute i god tid med sin marknadsföring både i sociala kanaler men håller också ständigt koll bland konkurrenterna i branschen.

Alla avdelningsansvariga håller utkik i butiker, sommarkiosker och restauranger. Ett tips är att se efter hos snabbmatskedjorna, där har vi hittat flera duktiga medarbetare. Vi söker efter personer som ler med ögonen. Kundbemötandet är allt, förklarar Markus Wahlgren.

Förutom de handplockade favoriterna bjuder butiken in omkring 150 ansökande till en gemensam informationsträff. Det är ingen intervju och alla som vill går vidare till nästa steg.

Det handlar om att förklara vad jobbet innebär och vad som krävs av personalen. Då sållar man genast bort de som inte riktigt vill – och en sådan rekrytering skulle bara skada varumärket, konstaterar Markus Wahlgren.

Vid nästa steg håller han tillsammans med de olika avdelningscheferna gemensamma intervjuer på omkring tio minuter per sökande.

Vi ställer samma tio frågor till alla, både mer yrkesmässiga och mer privata för att känna av personen. Man upptäcker ganska snabbt vilka som har det rätta drivet.

Det är det proaktiva bemötandet som de söker efter.

Vi letar efter anställda som aktivt söker kontakt med kunderna och inte bara ger vänliga svar. Kundmötet har över tid prioriterats bort i dagligvaruhandeln men vi behöver hitta tillbaka för att konkurrera med nätet i framtiden, säger Markus Wahlgren.

På vilken nivå lägger ni er?

Det är klart att vi inte kommer att kunna mäta oss med fina restauranger, men den nivå som Systembolaget håller tycker jag kan vara en rimlig måttstock.

Efter en gemensam kickoff med lek och skoj tar en ordentlig butiksutbildning vid där de kvarvarande 50 sommarjobbarna lär sig arbetsuppgifter, kundbemötande och butikens värdegrunder.

Sedan är det bara att tuta och köra. Redan en bit in i juli hittar man guldkornen. Dessa ser vi till att knyta upp för kvällar, helger, jul och sommar.

Efter sommaren hålls också en gemensam biokväll för alla semesteranställda.

Man ska inte underskatta vikten av en generös och trevlig avrundning. En sådan sak kan väga väldigt tungt när de väljer sommarjobb nästa år.

Med en tydlig plan och ordentlig uppföljning har Stora Coop i Visby redan säkrat stommen för nästa sommar.

Vi hade en fantastisk sommar och det finns ingen anledning att tro att det skulle bli något annat än bättre om vi fortsätter på samma bana.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vad är det största som hänt dig och din verksamhet?

Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Nyhetsbrev

Easyfill i deal med Carrefour

Arkiv

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

Chefen har ordet
Bästa julklappen: en handlingskraftig regering

Två toppar årets julöl

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Historiskt låg skörd av matpotatis

Plus

Mötet
”Butikens roll i samhället blir allt mer komplex”

Icahandlaren Jenni Steiner brinner för att göra skillnad.

200 nya jobb när Arvid Nordquist expanderar

Planerar nytt kafferosteri i Järfälla utanför Stockholm.

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

Fritt fram för snuskylarna

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Lägsta matpriserna på två år

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Lanserar ersättning för plastsugrör

Klartecken för ny Lidl i centrum

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Orkla säljer asiatisk dam

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Chefen har ordet
”Vi måste förtjäna våra kunder”

Sänd till en kollega

0.182