23948sdkhjf

Ny rekryteringstaktik lyfte sommarsäljet

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Så lade Stora Coop i Visby om rekryteringsstrategin. "Det blev avgörande för lönsamheten".

Coop Gotland är kooperationens bäst presterande förening med en tillväxttakt på 12 procent jämfört med föregående år. Och trots att sommarvärmen knappast gynnade stormarknader som Stora Coop i Visby har Markus Wahlgren lyckats hålla i försäljningstakten. Orsaken?

Det nya arbetssättet för sommarrekrytering som vi använt har varit helt fantastiskt. Man undrar varför man inte alltid har jobbat så, säger han.

Rekryteringsstrategin går att dela upp i tre delar, planering, utförande och uppföljning.

Det viktigaste när man ska påbörja sommarrekryteringen är att man är ute i väldigt god tid och då menar jag inte februari, utan snarare oktober. Om man väntar till februari eller mars som vi tidigare gjort så är de bästa redan tagna, menar han.

Butiken var ute i god tid med sin marknadsföring både i sociala kanaler men håller också ständigt koll bland konkurrenterna i branschen.

Alla avdelningsansvariga håller utkik i butiker, sommarkiosker och restauranger. Ett tips är att se efter hos snabbmatskedjorna, där har vi hittat flera duktiga medarbetare. Vi söker efter personer som ler med ögonen. Kundbemötandet är allt, förklarar Markus Wahlgren.

Förutom de handplockade favoriterna bjuder butiken in omkring 150 ansökande till en gemensam informationsträff. Det är ingen intervju och alla som vill går vidare till nästa steg.

Det handlar om att förklara vad jobbet innebär och vad som krävs av personalen. Då sållar man genast bort de som inte riktigt vill – och en sådan rekrytering skulle bara skada varumärket, konstaterar Markus Wahlgren.

Vid nästa steg håller han tillsammans med de olika avdelningscheferna gemensamma intervjuer på omkring tio minuter per sökande.

Vi ställer samma tio frågor till alla, både mer yrkesmässiga och mer privata för att känna av personen. Man upptäcker ganska snabbt vilka som har det rätta drivet.

Det är det proaktiva bemötandet som de söker efter.

Vi letar efter anställda som aktivt söker kontakt med kunderna och inte bara ger vänliga svar. Kundmötet har över tid prioriterats bort i dagligvaruhandeln men vi behöver hitta tillbaka för att konkurrera med nätet i framtiden, säger Markus Wahlgren.

På vilken nivå lägger ni er?

Det är klart att vi inte kommer att kunna mäta oss med fina restauranger, men den nivå som Systembolaget håller tycker jag kan vara en rimlig måttstock.

Efter en gemensam kickoff med lek och skoj tar en ordentlig butiksutbildning vid där de kvarvarande 50 sommarjobbarna lär sig arbetsuppgifter, kundbemötande och butikens värdegrunder.

Sedan är det bara att tuta och köra. Redan en bit in i juli hittar man guldkornen. Dessa ser vi till att knyta upp för kvällar, helger, jul och sommar.

Efter sommaren hålls också en gemensam biokväll för alla semesteranställda.

Man ska inte underskatta vikten av en generös och trevlig avrundning. En sådan sak kan väga väldigt tungt när de väljer sommarjobb nästa år.

Med en tydlig plan och ordentlig uppföljning har Stora Coop i Visby redan säkrat stommen för nästa sommar.

Vi hade en fantastisk sommar och det finns ingen anledning att tro att det skulle bli något annat än bättre om vi fortsätter på samma bana.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coops vd får hård kritik från facket: ”Nedlåtande”

35-procentig ökning av e-handeln hos Coop Norrbotten

Brittiska dagligvarukedjor backar – lågprisaktörer tar andelar

Lindt trotsar mättad marknad

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Midsona köper företag för 600 miljoner

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Tvisten i Rosengård över – Interfoods butik har öppnat

Uppgörelse nådd mellan Bergendahls och Trianon.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Axfoods e-handelslyft

Sommarklippet – halva priset på Fri Köpenskap!

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Greenfood köper finsk verksamhet

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Hon är moderator för Retaildagen

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.218