23948sdkhjf

Ny rekryteringstaktik lyfte sommarsäljet

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Så lade Stora Coop i Visby om rekryteringsstrategin. "Det blev avgörande för lönsamheten".

Coop Gotland är kooperationens bäst presterande förening med en tillväxttakt på 12 procent jämfört med föregående år. Och trots att sommarvärmen knappast gynnade stormarknader som Stora Coop i Visby har Markus Wahlgren lyckats hålla i försäljningstakten. Orsaken?

Det nya arbetssättet för sommarrekrytering som vi använt har varit helt fantastiskt. Man undrar varför man inte alltid har jobbat så, säger han.

Rekryteringsstrategin går att dela upp i tre delar, planering, utförande och uppföljning.

Det viktigaste när man ska påbörja sommarrekryteringen är att man är ute i väldigt god tid och då menar jag inte februari, utan snarare oktober. Om man väntar till februari eller mars som vi tidigare gjort så är de bästa redan tagna, menar han.

Butiken var ute i god tid med sin marknadsföring både i sociala kanaler men håller också ständigt koll bland konkurrenterna i branschen.

Alla avdelningsansvariga håller utkik i butiker, sommarkiosker och restauranger. Ett tips är att se efter hos snabbmatskedjorna, där har vi hittat flera duktiga medarbetare. Vi söker efter personer som ler med ögonen. Kundbemötandet är allt, förklarar Markus Wahlgren.

Förutom de handplockade favoriterna bjuder butiken in omkring 150 ansökande till en gemensam informationsträff. Det är ingen intervju och alla som vill går vidare till nästa steg.

Det handlar om att förklara vad jobbet innebär och vad som krävs av personalen. Då sållar man genast bort de som inte riktigt vill – och en sådan rekrytering skulle bara skada varumärket, konstaterar Markus Wahlgren.

Vid nästa steg håller han tillsammans med de olika avdelningscheferna gemensamma intervjuer på omkring tio minuter per sökande.

Vi ställer samma tio frågor till alla, både mer yrkesmässiga och mer privata för att känna av personen. Man upptäcker ganska snabbt vilka som har det rätta drivet.

Det är det proaktiva bemötandet som de söker efter.

Vi letar efter anställda som aktivt söker kontakt med kunderna och inte bara ger vänliga svar. Kundmötet har över tid prioriterats bort i dagligvaruhandeln men vi behöver hitta tillbaka för att konkurrera med nätet i framtiden, säger Markus Wahlgren.

På vilken nivå lägger ni er?

Det är klart att vi inte kommer att kunna mäta oss med fina restauranger, men den nivå som Systembolaget håller tycker jag kan vara en rimlig måttstock.

Efter en gemensam kickoff med lek och skoj tar en ordentlig butiksutbildning vid där de kvarvarande 50 sommarjobbarna lär sig arbetsuppgifter, kundbemötande och butikens värdegrunder.

Sedan är det bara att tuta och köra. Redan en bit in i juli hittar man guldkornen. Dessa ser vi till att knyta upp för kvällar, helger, jul och sommar.

Efter sommaren hålls också en gemensam biokväll för alla semesteranställda.

Man ska inte underskatta vikten av en generös och trevlig avrundning. En sådan sak kan väga väldigt tungt när de väljer sommarjobb nästa år.

Med en tydlig plan och ordentlig uppföljning har Stora Coop i Visby redan säkrat stommen för nästa sommar.

Vi hade en fantastisk sommar och det finns ingen anledning att tro att det skulle bli något annat än bättre om vi fortsätter på samma bana.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Anställda anklagas för korruption och människohandel

På nytt jobb
Han tar över i Mall of Scandinavia

Ica-veteran tar över på Hemköp.

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Nyhetsbrev

1

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Arkiv

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Shopgun tar sikte på reklambladen

Linas Matkasse tar hjälp av kändiskock

Här sopar robotarna banan i butiken

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Guldfågeln förbjuds att sälja sitt lager nuggets. Anledningen är att kasserat kött använts vid tillverkningen.

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Bergendahls i storavtal

Santa Maria byter kryddlock – igen

Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Ica hotas med vite

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Ica vill samla hela privatekonomin i app

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

Ny Stora Coop till Stockholm

Här har Lidl storslagna planer

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

Sänd till en kollega

0.178