23948sdkhjf

Efter stöldhärvan – DNA-märkningen sprids till 400 butiker

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Ica-handlaren Mikael Ovrells initiativ till DNA-märkning har startat en omfattande expansion i branschen. 200 butiker har i det tysta smugit igång med tekniken. ”Vi räknar med att siffran snart fördubblats”, säger Monika Johannesen, försäljningschef på Vindico, som står bakom DNA-sprejen.

Netto har sedan en tid tillbaka sysslat med DNA-märkning som försvar mot rån i ett 30-tal butiker. Men det var när Mikael Ovrell kläckte idén att stöldmärka varorna i stället för tjuvarna, som expansionen på allvar tog fart förra sommaren. Organiserade stöldräder är en miljardindustri som plågat handeln i många år.

Läs också: Bjöd snattare på lunch – då minskade stölderna

– Med den här tekniken kan man komma åt hälaren och inte tjuven. På så sätt växer straffskalan och förhoppningsvis avskräcker den också från att ta emot varorna. Utan marknad ingen stöld, säger Mikael Ovrell till Fri Köpenskap.

Fri Köpenskap kan nu avslöja att tekniken expanderat i det tysta och nu omfattar 200 butiker i landet. Det rör sig främst om butiker i stora delar av Skåne samt flera av landets större städer, där Stockholm, Göteborg och Malmö dominerar. Lejonparten av butikerna hittas i dagligvaruhandeln.

– 100 butiker har tillkommit bara sedan i januari och vi räknar med att ligga runt 400 i mitten av 2019, berättar Monika Johannesen för Fri Köpenskap.

Den för ögat osynliga DNA-sprejen sprutas på särskilt stöldutsatta varor. Genom en unik syntetisk kod kan varorna sedan knytas till varje enskild flaska. Tekniken blev viral i samband med Fri Köpenskaps granskning av stöldhärvan i Göteborg förra veckan. Polisens DNA-samarbete med Mikael Ovrell ledde fram till beslaget även om produkterna vid närmare granskning inte visades vara sprejade. Utrustningen hade reagerat på damm men poliserna noterade att produkterna såldes orimligt billigt. En husrannsakan ledde så småningom till ett förråd där stöldgods för motsvarande nio miljoner kronor förvarades.

Läs också: Butik sprängd i Malmö

– Det var mycket synd att det var falskt larm. Det hade blivit det bästa kvitto för stöldmärkning som vi hade kunnat få. Vi har flera exempel av fällande domar i England men ingen i Sverige ännu, säger Monika Johannesen.

I dagligvaruhandeln är det främst Ica, Axfood, Bergendahls och Netto som ägnar sig åt tekniken, men även Elgiganten, Rusta och Jula har hoppat på tåget.

– I samband med varnande skyltning att DNA-märkning pågår så kan vi tydligt se att de internationella ligorna väljer bort dessa butiker. Det brottsliga svinnet i de aktuella butikerna har minskat med 70 procent, konstaterar Monika Johannesen.

Mikael Ovrell tycker att DNA-märkningen är ett bra teknik som både avskräcker potentiella tjuvar och säkerställer en spårbarhet tillbaka till butiken.

Läs också: Ny mordbrand: ”Total förödelse”

– Det är en väldigt bra produkt både när det gäller rån och stölder och särskilt i utsatta områden. Men det bygger också på ett starkt samarbete med polisen där de aktivt är ute och lyser i mindre nogräknade butiker och på kända försäljningstorg, säger han.

Göteborgspolisen har varit behjälpliga och avsatt resurser till samarbetet men Mikael Ovrell skulle vilja se kraftigare tag.

Jag tycker absolut att polisen har börjat inse omfattningen av den här brottsligheten, inte minst efter miljonbeslaget. Men för att göra skillnad på allvar gäller det att skapa starka långvariga samarbetsrutiner och där är det så klart en resursfråga för polisen.

En annan lösning på problemet vore om leverantörerna kunde förbättra spårbarheten på produkterna.

Kanske genom unika artikelnummer eller särskild id-märkning inom vissa utsatta produktkategorier.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vad är det största som hänt dig och din verksamhet?

Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Nyhetsbrev

Easyfill i deal med Carrefour

Arkiv

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

Chefen har ordet
Bästa julklappen: en handlingskraftig regering

Två toppar årets julöl

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Historiskt låg skörd av matpotatis

Plus

Mötet
”Butikens roll i samhället blir allt mer komplex”

Icahandlaren Jenni Steiner brinner för att göra skillnad.

200 nya jobb när Arvid Nordquist expanderar

Planerar nytt kafferosteri i Järfälla utanför Stockholm.

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

Fritt fram för snuskylarna

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Lägsta matpriserna på två år

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Lanserar ersättning för plastsugrör

Klartecken för ny Lidl i centrum

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Orkla säljer asiatisk dam

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Chefen har ordet
”Vi måste förtjäna våra kunder”

Sänd till en kollega

0.247