23948sdkhjf

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nyemissionen planeras ge företaget upp till 17,5 miljoner kronor – pengar som ska möjliggöra ny satsning.

I fredags startade teckningstiden för Hälsingestintans nyemission – något som ska ge upp till 17,5 miljoner kronor i ökat kapital för bolaget.

Pengarna ska i sin tur ligga till grund för en ny satsning, där sortimentet ska utökas med fler köttslag och förädlade produkter, samtidigt som mer krut ska läggas på sälj- och marknadsföringsinsatser.

– Det handlar i huvudsak om två nya köttslag. Frilandsgrisar och på sikt även lamm, säger Hälsingestintans vd Mats Markgren till Hela Hälsingland.

Dessutom har man inlett ett samarbete med ett charkföretag, verksamma med produkter inom premiumsegmentet, säger vd:n till tidningen.

Sedan lanseringen av ett mobilt slakteri i 2014 har bolaget, som de själva uttrycker det, gått igenom "ett par år av stora investeringar och interna utmaningar". Under 2016 blev tunga namn som familjen Wallenberg och Antonia Ax:son Johnson delägare i bolaget, och samtidigt har vd-posten bytt innehavare ett par gånger.

Enligt bolaget är man nu mer effektiva och har en lägre kostnadsbas än tidigare, vilket gör att man ser sig som redo att lägga fokus på att skapa tillväxt och lönsamhet.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Ica-butik stänger

Dole säljer i Sverige och Finland

Coop dubbla finalister

Nyhetsbrev

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Arkiv

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Ica ökar investeringarna

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Postpanik på Coop

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Plus

Dagligvarugalan
Tekniska kartor och etiketter i digital butik

Årets digitaliserade butik har kapat kostnader och ökat försäljningen med teknikens hjälp. Så lyckades de.

Pantkampanj sprider sig i Skåne

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Historiskt låg skörd av matpotatis

Fritt fram för snuskylarna

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

Sänd till en kollega

0.153