23948sdkhjf

E-handelsgrossist tar upp kampen om kylt och fryst

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Frysta varor är först ut när Out of Home lanserar rikstäckande kyl- och fryssortiment. "Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist", säger marknadschef Jacob Hillestad.

När näthandelsgrossisten Out of Home först startades 2015 fokuserade företaget på kolonialvaror. Sedan dess har kundantalet vuxit till cirka 2 000 kunder, inom grupper som Horeca, grossister, föreningar, kontor och arbetsplatser.

Efter att under våren ha testat fryskedjan med glass från Vitamin Well tar man nu steget till att lansera ett fullsortiment som inkluderar kyl- och frysvaror.

– Vi blir helt enkelt en ny rikstäckande restauranggrossist på en marknad som idag domineras av ett fåtal stora aktörer, säger Jacob Hillestad, marknadschef för Out of Home.

Till en början lanserar Out of Home ett sortiment med produkter från cirka tio leverantörer, som omfattar bland andra Guldfågeln, Feldts fisk och Findus. Samtidigt är företaget i förhandlingar med ytterligare cirka 20 leverantörer som kommer att presenteras under hösten.

– Vi har försökt få ett starkt varumärke per produktgrupp – ett vardera inom fisk, fågel, kött, frukt och grönt, chark samt mjölk och mejeri. Inom en till två månader kommer vi att kunna leverera allt som behövs. Sen kanske det inte är exakt det varumärke du vill ha, men det kommer att breddas inom varje produktgrupp. Med detta öppnar vi upp för hundratals nya leverantörer att kunna nå ut till slutkund, säger Jacob Hillestad till Food Supply.

Det är första veckan för satsningen och premiären är redan avklarad – en kund som beskrivs som en "stor kedjekund" har redan börjat handla frysta varor. Hittills har alltså redan några pall gått iväg med Bring, som sköter leveranserna av kylt och fryst.

Har ni någon prognos för hur satsningen kommer att gå?

– Det är väldigt svårt att säga, men vi räknar med att varje enskild kund kan beställa minst dubbelt så mycket, nu när vi lägger till kyl- och frysvaror, säger Jacob Hillestad till Food Supply.

Läs också: Livsmedelsföretagen: Ekotrenden mattas av

I dagsläget har Out of Home endast sju heltidsanställda, och har ökat med en per år sedan starten. Jacob Hillestad ser inte att man behöver anställa fler i samband med satsningen, även om bolaget tillfälligt tagit in flera personer för att skriva produkttexter inför kyl- och fryslanseringen.

– Det är fördelen med e-handel – vi kan använda skalan på ett helt annat sätt. Vi skulle kunna få in tusen kunder imorgon, och det hade inte varit något problem med den befintliga personalstyrkan. Vi är inte beroende att öka personalen baserat på antal kunder, utan det handlar mer om att underhålla sortimentet i takt med att det blir större, säger han.

Ni kommer in på en marknad med tre riktigt stora spelare i Martin och Servera, Svensk Cater och Menigo. Hur ser du på den konkurrensen?

– Vi har inte varit så oroliga för det, kunderna verkar hitta in till oss ändå. Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist, som jobbar på det sättet som vi gör – med starka varumärken och små logistikpåslag. Vi jobbar väldigt tätt med leverantörernas säljkårer eftersom vi inte har några egna säljkårer. Vi får faktiskt många nya kunder genom dem när de berättar hos vilka grossister de finns hos, säger Jacob Hillestad, och fortsätter:

– Vi har gjort det vi känner är rätt från en e-handelssynpunkt. Vi bygger ett bra sortiment, skriver bra produkttexter och har bra bilder och presenterar det på ett smart sätt. Vi får en hel del kunder från folk som bara googlar på olika produkter. Den typen av SEO-driven försäljning tror jag kommer att öka mer och mer, särskilt när inköparen blir yngre.

Vad gäller målen framöver vill Out of Home hålla sig till den tillväxtplan som företaget lade vid starten – där har man målet att dubbla varje år. Mer än så är inte planerat efter satsningen, utan planen kommer fortsatt att vara största fokus.

– Den har vi följt ganska exakt. Vi vill heller inte växa med för stora förluster, utan på ett säkert och bra sätt. Vårt mål för nästa år är bland annat att göra svarta siffror för första gången, och samtidigt öka omsättningen rejält, säger Jacob Hillestad.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Anställda anklagas för korruption och människohandel

På nytt jobb
Han tar över i Mall of Scandinavia

Ica-veteran tar över på Hemköp.

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

Sverige är bäst på kontantlöshet

Nyhetsbrev

1

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Arkiv

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Shopgun tar sikte på reklambladen

Linas Matkasse tar hjälp av kändiskock

Här sopar robotarna banan i butiken

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Guldfågeln förbjuds att sälja sitt lager nuggets. Anledningen är att kasserat kött använts vid tillverkningen.

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Bergendahls i storavtal

Santa Maria byter kryddlock – igen

Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Ica hotas med vite

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Ica vill samla hela privatekonomin i app

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

Ny Stora Coop till Stockholm

Här har Lidl storslagna planer

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

Sänd till en kollega

0.169