23948sdkhjf

FMCG-kvinnorna som får mentorstipendierna

Vinnarna utsedda till de fyra stipendier som utlysts av Ladies of FMCG och Fri Köpenskap.

Anna Lindberg, Johanna Scotte, Anna Björnram och Cathrine Estevie heter vinnarna av de fyra stipendierna till FMCG-branschens första kvinnliga mentorprogram.

Initiativtagare till det nystartade mentorprogrammet är konsulterna Veronica Kumlien och Hanna Mannberg som tillsammans ligger bakom nätverket Ladies of FMCG. I samarbete med tidningen Fri Köpenskap och rekryterings- och konsultföretaget Academic Search International har Ladies of FMCG utlystes fyra stipendier till kvinnor som arbetar inom FMCG (Fast-moving consumer goods).

– Väldigt många och spännande personer har sökt så det har varit riktigt svårt att välja, berättar Veronica Kumlien.

Till slut föll valet alltså på Anna Lindberg, Johanna Scotte, Cathrine Estevie och Anna Björnram.

Främst har hänsyn tagits till de sökandes motivering, men det har också varit viktigt att kunna matcha dem med rätt mentorer. Anna Björnram önskade sig en generös och nyfiken person, gärna med erfarenhet från marknad, försäljning och/eller företagsutveckling som kan fungera som ett externt bollplank. Hon har nu matchats ihop med Karin Hedlund, CIO, Lantmännen.

– Jag ser fram emot trevliga möten där båda parter ska finna utbytet av drivkrafter, erfarenheter och upplevelser som spännande och energigivande. Målsättningen är att kravlöst kunna ventilera arbetsmässiga utmaningar, men även att få tillfälle att utbyta tips för att komma vidare i den professionella rollen, säger Björnram.

Att det är så få kvinnor i nyckelpositioner inom FMCG är inget unikt. Anna Björnram tror att kvinnor behöver tillåta sig själva att ta för sig mer i arbetslivet.

– Jag tror att det är av stor vikt att bygga ett socialt nätverk för att utbyta erfarenheter, men framför allt för att få inspiration till hur man löser professionella utmaningar. Därför är nätverket Ladies of FMCG så viktigt, menar Björnram.

Stipendiaterna och deras mentorer:

  • Anna Björnram, brand manager alvedon, Glaxo Smith Kline. Mentor: Karin Hedlund, CIO, Lantmännen.
  • Cathrine Estevie, nordic trade marketing manager, Lantmännen Cerealia. Mentor: Jenny Pränting Rådeström, category & procurement director, Menigo Foodservice.
  • Anna Lindberg, key account manager Foodservice, Gudruns. Mentor: Britt Olsson Stein, sales director, Compass Group Sweden.
  • Johanna Scotte, key account manager, Fazer konfektyr. Mentor: Erica Bertilsson, director sustainability and communication, Arvid Nordquist.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078