23948sdkhjf

Willys på vegomarsch

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

”Vi går ut med en stor satsning i dag.”

Hemköps satsning ”Variera med vego” har fått stort genomslag med volymökningar på över 40 procent. Nu går även systerkedjan Willys ut med en omfattande vegetariskt satsning.

Läs också: Willys stäms av facket

Det var många år sedan vi körde tv-reklam till exempel, det gör vi i det här fallet, med start i dag, säger Johanna Eurén, kommunikationsansvarig hos Willys till Fri Köpenskap.

Särskilt fokus har lagts i städerna.

Den som rör sig i staden kommer nog att märka av kampanjen. Det är en väldigt stor satsning.

Vego för alla”, som satsningen kallas, har pilottestats i utvalda butiker under året.

Läs också: Axfoods kraftiga vego-explosion

Det handlar främst om att visa att vi har ett brett vegetariskt utbud till ett bra pris. Vi ser att den vegetariska försäljningen ökar snabbt.

Det vegetariska utbudet i butikerna har breddats och kommunikationen har blivit bättre. Vegofärsen hittas intill sina animaliska motsvarigheter och hyllkommunikationen har blivit tydligare. Men dubbelexponering av vegetariska varor har inte tagits lika mycket till sin spets som hos Hemköp.

Vi har till exempel fortfarande kvar våra vegetariska avdelningar i butiken.

Mer om: vegetariskt | Willys


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Anställda anklagas för korruption och människohandel

På nytt jobb
Han tar över i Mall of Scandinavia

Ica-veteran tar över på Hemköp.

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

Sverige är bäst på kontantlöshet

Nyhetsbrev

1

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Arkiv

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Shopgun tar sikte på reklambladen

Linas Matkasse tar hjälp av kändiskock

Bergendahls i storavtal

Här sopar robotarna banan i butiken

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Guldfågeln förbjuds att sälja sitt lager nuggets. Anledningen är att kasserat kött använts vid tillverkningen.

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Santa Maria byter kryddlock – igen

Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Ica hotas med vite

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Ica vill samla hela privatekonomin i app

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

Ny Stora Coop till Stockholm

Här har Lidl storslagna planer

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

Sänd till en kollega

0.165