23948sdkhjf

Bergendahls går över en miljard

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Egna varumärken har sålt bra på City Gross.

Bergendahls egna varumärken Budget och Favorit har sedan lanseringen 2010 nu sålt för över en miljard. Särskilt bra har det gått för konserver, toalett- och hushållspapper, frysta produkter, frukt och grönt samt lax och ägg.

Läs också: Bergendahls massrekryterar för e-handel

– Vi utökar sortimentet löpande men vi ser också att vi säljer mer och mer av produkterna i sortimentet, så ökningen är en kombination av de två faktorerna, säger Cecilia Nilsson, Affärsområdeschef EMV på Bergendahs Food till Fri Köpenskap.

Ser ni även en försäljningsökning på årsbasis?
– Ja, försäljningstrenden går stadigt uppåt, givetvis säsongs och högtidsvariationer, men trenden är stigande helt klart.

Idag står EMV för cirka 12 procent av City Gross sortiment och planen är att fortsätta öka. Utöver nuvarande sortiment kommer även ett nytt premium-segment, Favorit Finfina, att lanseras senare i år.

Mer om: Bergendahls | EMV


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

På nytt jobb
Han tar över i Mall of Scandinavia

Ica-veteran tar över på Hemköp.

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Nyhetsbrev

Sverige är bäst på kontantlöshet

Arkiv
1

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Bergendahls i storavtal

Shopgun tar sikte på reklambladen

Här sopar robotarna banan i butiken

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Guldfågeln förbjuds att sälja sitt lager nuggets. Anledningen är att kasserat kött använts vid tillverkningen.

Linas Matkasse tar hjälp av kändiskock

Santa Maria byter kryddlock – igen

Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Ica hotas med vite

Ica vill samla hela privatekonomin i app

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

Ny Stora Coop till Stockholm

Här har Lidl storslagna planer

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

Sänd till en kollega

0.163