23948sdkhjf

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Flaskorna tvättas och återanvänds stället för att smältas och återvinnas.

I spåren av den blomstrande ölindustrin har delstaten Oregon introducerat en ny glasflaska som kan omdefiniera hur öl ska drickas i hela USA. Flaskans hemlighet? Den är standardiserad och kan återanvändas.

Återanvändning av flaskor är inte en ny idé. Men efter klimax på 1930- och 40-talet har intresset för återanvändning sjunkit i industriländerna. Där har det i stället lagts vinn om att utveckla system och för glasåtervinning och nya lösningar för komposterbara behållare.

Men i den blomstrande mikroölstrenden i USA, med hundratals privatägda småbryggerier, alla med specialdesignade flaskor, vill delstaten Oregon återvända till återanvändning.  

Läs också: Små bryggerier tror på sig själva

– När konsumenten har druckit sin öl kan flaskan lämnas in, tvättas och användas igen. Processen, som kan upprepas upp till 25 gånger, skulle leda till besparingar på 92 procents lägre koldioxidförbrukning jämfört med återvinning av aluminium eller glas. Varför? Det tar mycket mindre energi att tvätta en flaska istället för att värma en ugn till 1 400 grader C för att smälta och forma en ny. Det är ett plus ekonomiskt och miljömässigt, säger Jules Bailey, chefsjurist och kommunikationschef vid Oregon Recycling Cooperative, OBRC.

För att insamlingssystemet ska fungera var OBRC tvungen att skapa en standardiserad flaska som bryggerierna accepterade. I designprocessen deltog bland annat Owens-Illinois, en av världens största glastillverkare som även hanterar den traditionella glasåtervinningen åt OBRC.

“Vi trodde att de skulle reagera negativt på erbjudandet. Men svaret blev istället: Det här är det bästa vi har sett. Vi är gärna med på detta”, berättar OBRC.

Designprocessen blev en komplicerad historia. Efter ett 60-tal prototyper för två storlekar, 355 och 500 milliliter, kom man så småningom fram till ”Tanken”, med en form som var hållbar mot stötar och tvättprocesser i ett långsiktigt perspektiv. Utmaningarna med att få konsumenter och bryggare att acceptera den nya flaskan var stora

– Konsumenterna kräver att modellen ska signalera ”öl” och bryggarna är ofta är gifta med sina egna flaskor. Därför ville vi hitta ett alternativ som inte liknade något annat, säger Jules Bailey.

Läs också: Mikrobryggeriet satsar nationellt med läsk

Hittills har sju bryggerier i Oregon anslutit sig till den nya standarden. Det enda som skiljer flaskorna åt är egendesignade etiketter – och innehållet, naturligtvis.
OBRC hoppas nu att projektet ska sprida sig till andra amerikanska delstater.

”Vi utvecklade den här flaskan med idén om att den slutligen kommer att bli en nationell industristandardsflaska. Vårt mål är inte att tjäna pengar på det. Vi kan bara inte förlora pengar över tiden”, understryker OBRC.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Största inköpen görs hos City Gross

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.205