23948sdkhjf

Långa köer kostar 16,4 miljarder

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Långa köer kostar den nordiska detaljhandeln 16,4 miljarder kronor per år. ”För oss är korta köer avgörande för butikens överlevnad.”

Det nederländska betalbolaget Adyen har mätt slutnotan för långa köer i den nordiska detaljhandeln. 16,4 miljarder kronor per år omplaceras mellan företagen på grund av köer. Undersökningen, Retailbarometern, är genomförd bland 5 000 konsumenter och 500 företag. De nordiska kunderna är de som ställer högst krav i Europa. 39 procent uppger att de utesluter butiken om handlaren inte tillhandahåller den betalmetod som kunderna önskar.

Läs också: Explosionen: Öppnar 104 butiker

Reitan Convenience som driver 7-Eleven och Pressbyrån är bäst i klassen när det gäller snabba betalningar. Korta köer är deras existensberättigande.

För oss är tiden allt. Vi ligger i lägen med hög konkurrens och om 3 till 4 personer står i kön så vänder kunderna och går till en annan butik, säger vd:n Magnus Carlsson till Fri Köpenskap.

Därför har kedjan också gått ”all in” på att korta köerna. Både genom varuplacering, arbetssätt och teknik.

Genomsnittsköpet hos oss tar 20 sekunder, vilket troligen är det snabbaste i landet. Vi tittar hela tiden på hur vi kan förkorta köptiden och därmed köerna.

Läs också: Easyfill i deal med Carrefour

Digitala kvitton och blipp-betalning är två exempel exempel.

Vår butik vid Göteborgs central slängde sex sopsäckar med kvitton varje dag, och vi tackar bankerna för att de varit drivande i frågan om kontaktlösa betalningar. Att kunder slipper slå kod vid mindre köp har sparat många sekunder, säger Magnus Carlsson.

Två olika typer av självskanningskassor finns också i kedjans butiker.

Vi har en stationär självskanningskassa i vissa högintensiva lägen och en annan variant som kan användas som en vanlig kassa men också enkelt vridas ut som en självskanningskassa. Den passar bäst i lägen med tydliga pucklar.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vad är det största som hänt dig och din verksamhet?

Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Chefen har ordet
Bästa julklappen: en handlingskraftig regering

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Arkiv

Easyfill i deal med Carrefour

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

Två toppar årets julöl

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Historiskt låg skörd av matpotatis

Plus

Mötet
”Butikens roll i samhället blir allt mer komplex”

Icahandlaren Jenni Steiner brinner för att göra skillnad.

200 nya jobb när Arvid Nordquist expanderar

Planerar nytt kafferosteri i Järfälla utanför Stockholm.

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

Fritt fram för snuskylarna

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Lägsta matpriserna på två år

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Lanserar ersättning för plastsugrör

Klartecken för ny Lidl i centrum

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Orkla säljer asiatisk dam

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Chefen har ordet
”Vi måste förtjäna våra kunder”

Sänd till en kollega

0.222