23948sdkhjf

Långa köer kostar 16,4 miljarder

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Långa köer kostar den nordiska detaljhandeln 16,4 miljarder kronor per år. ”För oss är korta köer avgörande för butikens överlevnad.”

Det nederländska betalbolaget Adyen har mätt slutnotan för långa köer i den nordiska detaljhandeln. 16,4 miljarder kronor per år omplaceras mellan företagen på grund av köer. Undersökningen, Retailbarometern, är genomförd bland 5 000 konsumenter och 500 företag. De nordiska kunderna är de som ställer högst krav i Europa. 39 procent uppger att de utesluter butiken om handlaren inte tillhandahåller den betalmetod som kunderna önskar.

Läs också: Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

Reitan Convenience som driver 7-Eleven och Pressbyrån är bäst i klassen när det gäller snabba betalningar. Korta köer är deras existensberättigande.

För oss är tiden allt. Vi ligger i lägen med hög konkurrens och om 3 till 4 personer står i kön så vänder kunderna och går till en annan butik, säger vd:n Magnus Carlsson till Fri Köpenskap.

Därför har kedjan också gått ”all in” på att korta köerna. Både genom varuplacering, arbetssätt och teknik.

Genomsnittsköpet hos oss tar 20 sekunder, vilket troligen är det snabbaste i landet. Vi tittar hela tiden på hur vi kan förkorta köptiden och därmed köerna.

Läs också: Ny marknadsdirektör hos Reitan

Digitala kvitton och blipp-betalning är två exempel exempel.

Vår butik vid Göteborgs central slängde sex sopsäckar med kvitton varje dag, och vi tackar bankerna för att de varit drivande i frågan om kontaktlösa betalningar. Att kunder slipper slå kod vid mindre köp har sparat många sekunder, säger Magnus Carlsson.

Två olika typer av självskanningskassor finns också i kedjans butiker.

Vi har en stationär självskanningskassa i vissa högintensiva lägen och en annan variant som kan användas som en vanlig kassa men också enkelt vridas ut som en självskanningskassa. Den passar bäst i lägen med tydliga pucklar.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Största inköpen görs hos City Gross

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171