23948sdkhjf

Långa köer kostar 16,4 miljarder

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Långa köer kostar den nordiska detaljhandeln 16,4 miljarder kronor per år. ”För oss är korta köer avgörande för butikens överlevnad.”

Det nederländska betalbolaget Adyen har mätt slutnotan för långa köer i den nordiska detaljhandeln. 16,4 miljarder kronor per år omplaceras mellan företagen på grund av köer. Undersökningen, Retailbarometern, är genomförd bland 5 000 konsumenter och 500 företag. De nordiska kunderna är de som ställer högst krav i Europa. 39 procent uppger att de utesluter butiken om handlaren inte tillhandahåller den betalmetod som kunderna önskar.

Läs också: Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Reitan Convenience som driver 7-Eleven och Pressbyrån är bäst i klassen när det gäller snabba betalningar. Korta köer är deras existensberättigande.

För oss är tiden allt. Vi ligger i lägen med hög konkurrens och om 3 till 4 personer står i kön så vänder kunderna och går till en annan butik, säger vd:n Magnus Carlsson till Fri Köpenskap.

Därför har kedjan också gått ”all in” på att korta köerna. Både genom varuplacering, arbetssätt och teknik.

Genomsnittsköpet hos oss tar 20 sekunder, vilket troligen är det snabbaste i landet. Vi tittar hela tiden på hur vi kan förkorta köptiden och därmed köerna.

Läs också: IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Digitala kvitton och blipp-betalning är två exempel exempel.

Vår butik vid Göteborgs central slängde sex sopsäckar med kvitton varje dag, och vi tackar bankerna för att de varit drivande i frågan om kontaktlösa betalningar. Att kunder slipper slå kod vid mindre köp har sparat många sekunder, säger Magnus Carlsson.

Två olika typer av självskanningskassor finns också i kedjans butiker.

Vi har en stationär självskanningskassa i vissa högintensiva lägen och en annan variant som kan användas som en vanlig kassa men också enkelt vridas ut som en självskanningskassa. Den passar bäst i lägen med tydliga pucklar.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Premiär för ny Kvantum i galleria

Här kommer Lidls nästa butik

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

Arkiv

Högt pris på bär

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Starka siffror för Scandi Standard

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Icas nya butikskoncept – följ med in

30-35 procent av försäljningen är färdigmat.

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

Walmart stämmer Tesla

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Klart för ny Ica – öppnar 2020

Förväntas öppna under våren.

Lidl varnar för Brexit

Coop vidgar onlinetest i Danmark

God skörd väntar spannmålsbönderna

Santa Maria skrotar konservburken

Satsar på kartongförpackningar.

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Man skjuten till döds utanför Ica

Var tionde öl är alkoholfri

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Debatt: Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153