23948sdkhjf

Fazer utökar havresatsning

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Varumärket Yosa får bredare lansering inom Norden.

Fazers havrebaserade produkter under varumärket Yosa har under ett par årtionden funnits på marknaden i Finland – nu breddar företaget med lanseringar i Sverige, Danmark och Norge.

Den bredare lanseringen, som bland annat omfattar produkter baserade på nordisk havre inom kategorierna drycker, pålägg och mellanmål, följs också åt av en satsning vid kvarnen i Lahti – där har Fazer nyligen fördubblat kapaciteten till att kunna mala 40 000 ton havre per år.

Enligt bolaget ser man att marknaden blir allt mer mättad, men att man tror på en ökad efterfrågan av just Yosa-produkterna. Man ser dessutom utvecklingen av produkterna som ett naturligt steg i fortsatta investeringar i havre och växtbaserade produkter.

– Vi ser ett globalt ökande intresse för havrebaserade produkter och är redo att driva utvecklingen vidare, säger Heli Anttila, direktör för Supply chain and operations vid Fazer Lifestyle Foods, i ett pressmeddelande.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Arkiv

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

Norska laxdöden kan kosta miljard

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

City Gross cateringförvandling ger effekt

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

De kan vinna ekopris

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Coop tar in omtalad vegoburgare

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Ledare
Personalen i skuggan av tekniken

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Kopparbergs backar

Zetadisplay visar stark tillväxt

Ekobutik i konkurs

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165