23948sdkhjf

Fazer utökar havresatsning

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Varumärket Yosa får bredare lansering inom Norden.

Fazers havrebaserade produkter under varumärket Yosa har under ett par årtionden funnits på marknaden i Finland – nu breddar företaget med lanseringar i Sverige, Danmark och Norge.

Den bredare lanseringen, som bland annat omfattar produkter baserade på nordisk havre inom kategorierna drycker, pålägg och mellanmål, följs också åt av en satsning vid kvarnen i Lahti – där har Fazer nyligen fördubblat kapaciteten till att kunna mala 40 000 ton havre per år.

Enligt bolaget ser man att marknaden blir allt mer mättad, men att man tror på en ökad efterfrågan av just Yosa-produkterna. Man ser dessutom utvecklingen av produkterna som ett naturligt steg i fortsatta investeringar i havre och växtbaserade produkter.

– Vi ser ett globalt ökande intresse för havrebaserade produkter och är redo att driva utvecklingen vidare, säger Heli Anttila, direktör för Supply chain and operations vid Fazer Lifestyle Foods, i ett pressmeddelande.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

”Lågpris större hot än Amazon”

Energidryck kan komma att begränsas

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Nyhetsbrev

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Arkiv
Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Han startar lokal näthandel

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Coop dubbla finalister

Dole säljer i Sverige och Finland

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Ica ökar investeringarna

Ica-butik stänger

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Postpanik på Coop

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.259