23948sdkhjf

Ritar om kartan för onlineförsäljning

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

Nya direktivet öppnar upp för biometriska betalningar redan nästa år.

EU:s direktiv för köp online  – det så kallade PSD2 –  träder i kraft i september nästa år. Bland annat för att minska antalet bedrägliga nät-beställningar.

Läs också: E-handelsexperten om Mathem-affären

Även om detaljhandeln är mer bedrägeriutsatt blir regelverket snårigt att förhålla sig till även för dagligvaruhandeln:

– För butik och handel är det här extremt komplext. Därför gäller det att förbereda sig, och ställa om, i god tid, säger Eilin Schjetne, Visas Head of Product för Norden och Baltikum. 

Direktivet innebär bland annat att  e-handlare tvingas addera ytterligare steg för verifiering under kundens köpresa, framför allt vid högrisktransaktioner. Det  innebär i sin tur en längre och bökigare betalningsprocedur för kunden.

Kraven kommer att bli så stränga att om det ska bli en bra kundupplevelse så måste man erbjuda betalningar som är säkrare, säger Eilin Schjetne. 

Det öppnar upp för biometriska betalningssystem.

Bland annat kommer amerikanska kortföretaget Visa lansera ett nytt biometriskt system i mitten av nästa år. 

Med det biometriska systemet behöver kunden inte komma ihåg lösenord och det snabbar upp processen Det räcker med ett fingeravtryck, röst eller ansiktsigenkänning, förklarar Eilin Schjetne.

Läs också: Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

Företaget lanserar samtidigt ett analysverktyg som ska avgöra om ett köp är av hög eller låg risk. Är det en högrisktransaktion får kunden antingen gå igenom flera steg för verifiering eller använda sig av den biometriska betalningen och speeda upp köpet.

I dag är den starkaste autentiseringen ett lösenord och vi vet hur lätt de är att glömma. Många kunder avbryter sina köp på grund av det.

Visa kommer även lansera en favoritlista, Visa trusted listning, som visar respektive kunds favoritbutiker.

  
Eilin Schjetne, Head of
Product på Visa. 

Det betyder att varje gång kunden går in i en onlinebutik, som finns på listan, slipper kunden att gå igenom 2-faktors autentiseringen till förmån för den enklare autentiseringen, säger Eilin Schjetne.

Listan kommer att vara synlig när kunden loggar insin bank. För att lägga till butiker på listan går kunden in på respektive handlares webbplats.

PSD2 – säkrare e-betalningarar och hårdare konkurrens

PSD2 (Revised Payment Service Directive) träder i kraft i september 2019. 
EU-direktivet innehåller två huvudspår. 

1. Open banking: Ger utrymme för större konkurrens och mer plats för innovation inom finansiella sektorn. Det betyder att bankerna måste öppna upp tillgången till kundkonton, samt att betalningar kan utföras av tredje part, exempelvis Google och Facebook.

2. Strong Customer Authentication: Nya kriterier införs för att göra betalningar snabbare och säkrare online. Kunden kan godkänna en betalning med två faktorer: via något man har (device) och något man vet (lösenord). Eller via något man är (biometriskt).

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Så ska Swish erövra dagligvaruhandeln

Första Biofach för Business Sweden

Varsel när Coop byter köttleverantör

Nyhetsbrev

Lidl expanderar i Malmö

Arkiv

Här landar butikens egna odling

Maxi-handlare tar närodlat ett steg vidare.

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Så tar du vara på turismen

Turister spenderar miljarder varje år - dagligvaruhandeln har mycket att tjäna.

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

E-handelsexperten om Mathem-affären

Plus

Stenkoll på säsongen säljer växter

Så blir du en stjärna på det gröna.

Framgång för Pricer

Kinnevik går in som största ägare i Mathem

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

FTI överklagar domstolsbeslutet

Tvisten fortsätter om avtalet som ger konkurrent tillgång till FTI:s återvinningsstationer.

1

Därför älskar och hatar kunderna emv

Probi lyfte under året

Så lätt saboteras butikens kylar

Här är Pressbyråns plan för obemannade butiker

Pressbyråns obemannade kontorsbutiker kan bli fem gånger så stora som på bilden och en del av projektet är att testa tekniken för framtiden.

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Coca-Cola med ny smak

Arla satsar på havre

Chefen har ordet
Ingen vill neka någon att handla

På nytt jobb
Apotekskedja värvar från Ica

Nu kan du leasa bil hos Lidl

Uppskjuten Luleåbutik kan bli klar i år

Betaltjänster försvinner när avtal sägs upp

Här öppnar restaurangutmanaren

På nytt jobb
Klart med ny vd för FTI

Nu börjar utrullningen av hundparkeringar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.187