23948sdkhjf

Axfood börjar köra på flytande gas

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med fyra bilar från Volvo och en från Scania är Axfood först med att testa flytande gas som bränsle inom dagligvaruhandeln.

Vid en pressträff i Älvsjö i södra Stockholm visade Volvo och Axfood upp en av de bilar som nu ska börjar rulla med flytande gas i tankarna. Satsningen är en del av efterspelet till Axfoods beslut att sluta köra på HVO, då råvaran ofta kommer från palmoljerester, något som ger oönskade miljöeffekter. 

Enligt Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood, väljer man nu att diversifiera sin fordonsflotta när det kommer till bränslen. 

Läs också: Matrebellerna avslutade året starkt

– Vi vet ju inte vilket som blir lösningen i framtiden. Det är inte otroligt att vi kommer att använda olika bränslen till olika uppgifter, där flytande gas äntligen ger oss ett alternativ för de allra tyngsta transporterna. Av miljöskäl vill vi ju köra med hög packningsgrad och släp så mycket det går, sade hon. 

Volvo i sin tur har sett en större efterfrågan än de hade förväntat sig på de nya bilarna för flytande gas. Jan Strandlund, som är lanseringsansvarig på Volvo Lastvagnar, fanns på plats i Älvsjö. Han berättade att omkring 70 000 bilar går på flytande gas bara i Kina och att det globala intresset växer.  

Volvo gjorde en tidigare satsning på DME som faktiskt blev ganska lyckad, men som ändå föll. Orsaken var att infrastrukturen med tankställen var svår att bygga ut. Volvo var för ensamma om bränslet. 

– Här ser vi en stor skillnad med flytande gas. Alla stora lastbilstillverkare drar åt samma håll, och vi tror på att infrastrukturen kommer att byggas ut ordentligt framöver. 

Med reduktionsplikten, som innebär att mycket HVO går åt till låginblandade bränslen, har det också skapats ett högre tryck på utvecklingen av gasbilar, sade han. 

Nu kan alltså utbyggnaden av tankställen för flytande gas kan avgörande för bränslets genomslag. Finska Gasum har nyligen fått statliga pengar för att bygga sammanlagt 50 stationer i Sverige och Finland, ett projekt som startar redan nu. De har också planer på att bygga ut produktionen av biogas. 

Axfoods fem bilar kommer att köra i Göteborg, Jönköping, Helsingborg och Örebro, och där finns det redan möjlighet att tanka.  

– För oss är det också viktigt att vi genom Dagab sköter en stor del av våra egna transporter själva, det betyder att vi kan vara drivande i den här utvecklingen, sa Åsa Domeij. 

Men i sin strategi för flera bränslen kommer nu Axfood även att satsa på andra teknologier. 

– Vi har bland annat en bil som går på ED95 i Linköping, och som fungerar väldigt bra. Vi kommer att prova RME, och vi har en elhybridbil i Jordbro, berättade Helena Blom, som är transportchef på Dagab. 

En Volvolastbil som kör på flytande gas kostar 480 000 mer än den motsvarande dieselmodellen. Men här finns ett klimatbidrag på halva den kostnaden att hämta hem från staten. Dagab räknar med att varje bil ger ungefär 100 000 kronor om året i merkostnad.  

– Vi kommer att utvärdera de nya bilarna under det första året. Det handlar om att allt ska fungera, vare sig det är kylaggregat eller liftar. Vi kan inte ha bilar som blir stående i vår verksamhet, sa Helena Blom.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Rikspolischefen i samtal med handeln

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Starkt år för skyltföretaget

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Största inköpen görs hos City Gross

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.197