23948sdkhjf

Axfood börjar köra på flytande gas

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med fyra bilar från Volvo och en från Scania är Axfood först med att testa flytande gas som bränsle inom dagligvaruhandeln.

Vid en pressträff i Älvsjö i södra Stockholm visade Volvo och Axfood upp en av de bilar som nu ska börjar rulla med flytande gas i tankarna. Satsningen är en del av efterspelet till Axfoods beslut att sluta köra på HVO, då råvaran ofta kommer från palmoljerester, något som ger oönskade miljöeffekter. 

Enligt Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood, väljer man nu att diversifiera sin fordonsflotta när det kommer till bränslen. 

Läs också: Årets livsmedelshalvdag på Empack

– Vi vet ju inte vilket som blir lösningen i framtiden. Det är inte otroligt att vi kommer att använda olika bränslen till olika uppgifter, där flytande gas äntligen ger oss ett alternativ för de allra tyngsta transporterna. Av miljöskäl vill vi ju köra med hög packningsgrad och släp så mycket det går, sade hon. 

Volvo i sin tur har sett en större efterfrågan än de hade förväntat sig på de nya bilarna för flytande gas. Jan Strandlund, som är lanseringsansvarig på Volvo Lastvagnar, fanns på plats i Älvsjö. Han berättade att omkring 70 000 bilar går på flytande gas bara i Kina och att det globala intresset växer.  

Volvo gjorde en tidigare satsning på DME som faktiskt blev ganska lyckad, men som ändå föll. Orsaken var att infrastrukturen med tankställen var svår att bygga ut. Volvo var för ensamma om bränslet. 

– Här ser vi en stor skillnad med flytande gas. Alla stora lastbilstillverkare drar åt samma håll, och vi tror på att infrastrukturen kommer att byggas ut ordentligt framöver. 

Med reduktionsplikten, som innebär att mycket HVO går åt till låginblandade bränslen, har det också skapats ett högre tryck på utvecklingen av gasbilar, sade han. 

Nu kan alltså utbyggnaden av tankställen för flytande gas kan avgörande för bränslets genomslag. Finska Gasum har nyligen fått statliga pengar för att bygga sammanlagt 50 stationer i Sverige och Finland, ett projekt som startar redan nu. De har också planer på att bygga ut produktionen av biogas. 

Axfoods fem bilar kommer att köra i Göteborg, Jönköping, Helsingborg och Örebro, och där finns det redan möjlighet att tanka.  

– För oss är det också viktigt att vi genom Dagab sköter en stor del av våra egna transporter själva, det betyder att vi kan vara drivande i den här utvecklingen, sa Åsa Domeij. 

Men i sin strategi för flera bränslen kommer nu Axfood även att satsa på andra teknologier. 

– Vi har bland annat en bil som går på ED95 i Linköping, och som fungerar väldigt bra. Vi kommer att prova RME, och vi har en elhybridbil i Jordbro, berättade Helena Blom, som är transportchef på Dagab. 

En Volvolastbil som kör på flytande gas kostar 480 000 mer än den motsvarande dieselmodellen. Men här finns ett klimatbidrag på halva den kostnaden att hämta hem från staten. Dagab räknar med att varje bil ger ungefär 100 000 kronor om året i merkostnad.  

– Vi kommer att utvärdera de nya bilarna under det första året. Det handlar om att allt ska fungera, vare sig det är kylaggregat eller liftar. Vi kan inte ha bilar som blir stående i vår verksamhet, sa Helena Blom.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vad är det största som hänt dig och din verksamhet?

Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Chefen har ordet
Bästa julklappen: en handlingskraftig regering

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Arkiv

Easyfill i deal med Carrefour

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

Två toppar årets julöl

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Historiskt låg skörd av matpotatis

Plus

Mötet
”Butikens roll i samhället blir allt mer komplex”

Icahandlaren Jenni Steiner brinner för att göra skillnad.

200 nya jobb när Arvid Nordquist expanderar

Planerar nytt kafferosteri i Järfälla utanför Stockholm.

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

Fritt fram för snuskylarna

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Lägsta matpriserna på två år

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Lanserar ersättning för plastsugrör

Klartecken för ny Lidl i centrum

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Orkla säljer asiatisk dam

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Chefen har ordet
”Vi måste förtjäna våra kunder”

Sänd till en kollega

0.293