23948sdkhjf

Unga ratar fisken

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Branschen står inför en stor utmaning med att locka yngre.

Tongångarna var dämpade på seminariet Framtidens fiskavdelning som i vanlig ordning kickstartade Dagligvarugalan förra veckan.

Läs också: Lidl tog bort plasten

– Svenskarna konsumerar betydligt mindre fisk, säger Sigmund Bjørgo, Sverigechef för Norges Sjömatråd.

Svenskarna konsumerade 69 000 ton sjömat hemma under 2017, vilket är ett tapp på sex procent jämfört med året dessförinnan.

Tappet var störst i åldrarna 35-64 men åldersgruppen 34 och nedåt konsumerar minst i alla kategorier. Faktum är att fiskindustrin står inför en stor utmaning när det gäller föryngringen. Konsumtion av sjömat stiger exponentiellt med åldern. Mest fisk köps av 65-plussare.

Det är huvudutmaningen för alla som jobbar i branschen. Vi måste bli bättre på att visa sambandet mellan miljö, hälsa och fisk. Produktionen av sjömat är betydligt mer miljövänlig än kött och kyckling, säger Sigmund Bjørgo.

Läs också: Explosion i både fryst och färsk fisk: ”Det här såg jag verkligen inte komma”

Men kampen sker i en brant uppförsbacke. Intresset för traditionell matlagning sjunker och bland kunderna uppfattas fisken som relativt svårlagad och tidskrävande. Produktutveckling är en av lösningarna.

Försäljningen av frysta fiskburgare har till exempel ökat med 33 procent, säger Sigmund Bjørgo.

Att med färger och butikskommunikation knuffa kunden i rätt riktning, så kallad nudging, är också en viktig del för att öka försäljningen. Gröna skyltar med ”Bra miljöval” och andra miljö- och hälsobudskap kan lyfta försäljningen.

Under första halvåret 2018 rätade fiskkonsumtionen ut sig och plussade med 1,2 procent, men oron för andra halvåret växer. Sommarens torka har inneburit stigande foderpriser, krisslakt och därefter växande volymer i den konkurrerande kötthandeln.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Nu river Ica för att bygga nytt

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Coop stänger ner i Växjö

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Arkiv

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Snabb trafikökning för prisjämförelsetjänst via streckkod

”Det har ökat väldigt mycket de senaste månaderna”, säger Freddy Olsson, vd för Nätmat.

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Konsumentpriserna ökade i juni

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Willys och Hemköp franchise ångar på – kraftigt tapp för Axfood Snabbgross

Axfood ökade nettoomsättningen med 4,1 procent under andra kvartalet. Ebit-resultatet ökade med 0,7 procent.

Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

På nytt jobb
Han blir ny finansdirektör hos Midsona

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Rapport: Förstärkt lågpristrend inom dagligvaruhandeln

De fick Icas entreprenörspris

Coronaviruset
Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Coops pik när Lidl öppnade – bjöd på en stor korg med lokala varor

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.141