23948sdkhjf

Nya vd:n trycker på gasen: ”Minst 20 nya butiker per år”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

På måndag börjar Pressbyrån och 7-Elevens nya vd, Mariette Kristenson. Mat och dryck ligger i fokus när kedjan expanderar snabbare än någonsin tidigare.

På måndag den 1 oktober görs en större omställning hos Reitan Convenience som driver 7-Eleven och Pressbyrån. Nuvarande vd Magnus Carlsson kliver av efter tio år på posten. Men det är knappast någon duvunge som tar över. Nya vd:n Mariette Kristenson har spenderat sex år som vd för den norska verksamheten.

Läs också: Lista: Största bolagen inom convenience

Marknaderna är ganska lika och jag kliver på i en väldigt expansiv fas vilket är mycket roligt, säger hon till Fri Köpenskap.

Sedan samma period förra året har Reitan Sverige öppnat 20 nya butiker, vilket är den snabbaste takten i modern tid. Och hastigheten beräknas inte avta. Mariette Kristenson vill gasa ytterligare.

Vi siktar på att öppna minst lika många framöver. Konkurrensen har blivit stentuff och alla tävlar med alla. Kaféer, dagligvarubutiker, apotek, restauranger och kiosker. Trenderna passar vår verksamhet och kunderna gillar oss, men vi ska bli ännu bättre, konstaterar Mariette Kristenson.

Fördelningen förväntas ligga på ungefär 80 procent Pressbyrån och 20 procent 7-Eleven. De sistnämnda butikerna etableras främst i Stockholm, Göteborg och Malmö medan Pressbyrån vidgar vyerna över hela landet.

Läs också: Explosionen: Öppnar 104 butiker

– Det är en modell som har fungerat bra och som vi kommer att fortsätta med.

Från sin tid i Norge kommer hon med mycket färsk kunskap. Sockerskatten har påverkat försäljningen negativt då kunderna väljer att bunkra billigt godis men kedjan har lyckats kryssa sig förbi vägblocken och hittat nya affärsmöjligheter.

– Förutom sockerskatten så är marknaderna ganska lika med i princip samma utmaningar. I Norge har vi fokuserat mycket på logistiken. Vi har kapat kostnader genom att effektivisera och minska antalet leveranser, ökat färskheten och tagit vårt ansvar i klimatfrågan. Det har varit en vinst på alla fronter, säger hon.

Blir logistiken en knäckfråga i Sverige också?

Absolut, logistiken kommer att vara ett viktigt fokusområde. Det hänger ihop med att effektivisera leveranserna och erbjuda kunderna färska produkter av hög kvalitet. Störst fokus kommer att ligga just på segmentet mat och dryck. Efterfrågan på klassiska kioskvaror som spel, biljetter, tobak och tidningar minskar till förmån för nya måltidslösningar.

– Konsumenterna är ständigt i rörelse och äter oftare men mindre måltider. Det är här vår största potential finns så det gäller att hela tiden vässa vårt erbjudande med bra och prisvärda produkter. Tiden då man kunde fokusera på konkurrenterna är förbi. Nu måste man tänka kundnytta.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vad är det största som hänt dig och din verksamhet?

Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

Chefen har ordet
Bästa julklappen: en handlingskraftig regering

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Nyhetsbrev

Arkiv

Easyfill i deal med Carrefour

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

Två toppar årets julöl

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Historiskt låg skörd av matpotatis

Plus

Mötet
”Butikens roll i samhället blir allt mer komplex”

Icahandlaren Jenni Steiner brinner för att göra skillnad.

200 nya jobb när Arvid Nordquist expanderar

Planerar nytt kafferosteri i Järfälla utanför Stockholm.

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

Fritt fram för snuskylarna

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Lägsta matpriserna på två år

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Lanserar ersättning för plastsugrör

Klartecken för ny Lidl i centrum

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Orkla säljer asiatisk dam

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Chefen har ordet
”Vi måste förtjäna våra kunder”

Sänd till en kollega

0.176