23948sdkhjf

Nya vd:n trycker på gasen: ”Minst 20 nya butiker per år”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

På måndag börjar Pressbyrån och 7-Elevens nya vd, Mariette Kristenson. Mat och dryck ligger i fokus när kedjan expanderar snabbare än någonsin tidigare.

På måndag den 1 oktober görs en större omställning hos Reitan Convenience som driver 7-Eleven och Pressbyrån. Nuvarande vd Magnus Carlsson kliver av efter tio år på posten. Men det är knappast någon duvunge som tar över. Nya vd:n Mariette Kristenson har spenderat sex år som vd för den norska verksamheten.

Läs också: Lista: Största bolagen inom convenience

Marknaderna är ganska lika och jag kliver på i en väldigt expansiv fas vilket är mycket roligt, säger hon till Fri Köpenskap.

Sedan samma period förra året har Reitan Sverige öppnat 20 nya butiker, vilket är den snabbaste takten i modern tid. Och hastigheten beräknas inte avta. Mariette Kristenson vill gasa ytterligare.

Vi siktar på att öppna minst lika många framöver. Konkurrensen har blivit stentuff och alla tävlar med alla. Kaféer, dagligvarubutiker, apotek, restauranger och kiosker. Trenderna passar vår verksamhet och kunderna gillar oss, men vi ska bli ännu bättre, konstaterar Mariette Kristenson.

Fördelningen förväntas ligga på ungefär 80 procent Pressbyrån och 20 procent 7-Eleven. De sistnämnda butikerna etableras främst i Stockholm, Göteborg och Malmö medan Pressbyrån vidgar vyerna över hela landet.

Läs också: Explosionen: Öppnar 104 butiker

– Det är en modell som har fungerat bra och som vi kommer att fortsätta med.

Från sin tid i Norge kommer hon med mycket färsk kunskap. Sockerskatten har påverkat försäljningen negativt då kunderna väljer att bunkra billigt godis men kedjan har lyckats kryssa sig förbi vägblocken och hittat nya affärsmöjligheter.

– Förutom sockerskatten så är marknaderna ganska lika med i princip samma utmaningar. I Norge har vi fokuserat mycket på logistiken. Vi har kapat kostnader genom att effektivisera och minska antalet leveranser, ökat färskheten och tagit vårt ansvar i klimatfrågan. Det har varit en vinst på alla fronter, säger hon.

Blir logistiken en knäckfråga i Sverige också?

Absolut, logistiken kommer att vara ett viktigt fokusområde. Det hänger ihop med att effektivisera leveranserna och erbjuda kunderna färska produkter av hög kvalitet. Störst fokus kommer att ligga just på segmentet mat och dryck. Efterfrågan på klassiska kioskvaror som spel, biljetter, tobak och tidningar minskar till förmån för nya måltidslösningar.

– Konsumenterna är ständigt i rörelse och äter oftare men mindre måltider. Det är här vår största potential finns så det gäller att hela tiden vässa vårt erbjudande med bra och prisvärda produkter. Tiden då man kunde fokusera på konkurrenterna är förbi. Nu måste man tänka kundnytta.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Största inköpen görs hos City Gross

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.198