Matpriskollen: Lär av historiken
Sveriges konsumenter är multilojala. Inte illojala, utan multilojala. Med det menar jag att de mycket väl kan tänka sig att handla i olika butiker, utan att känna sig obekväma med att man sviker ”sin” handlare, eller kooperationen.
Annat var det förr. Då valde man nästan sida. Men tiderna förändras och multilojaliteten har gjort att det är ännu viktigare att ”vinna” de konsumenter som numera är mer lättflyktiga. Hur gör man det? Jo, bland annat med att ha riktigt vassa veckoerbjudanden. Det är ju dessa som den här spalten brukar handla om.
I Matpriskollens kampanjanalysprogram kan man enkelt se vilka varor som aktiveras, till vilka konsumentpriser. Tänk om man kunde förutspå vilka kampanjer som konkurrenterna kommer köra. Går det? Ja, att kunna sin historia via Kampanjanalys, ger nog många enkla insikter.
Förra veckan, vecka 38, ”vanns” till exempel av Icahandlarna. Vad gjorde de då? Jo, de tv-annonserade och pushade i DR för svenska rotfrukter för bara 2,90 kronor per kilo.. Exakt samma erbjudande som de kört vecka 38 eller 39 sedan 2015. Idén uppkom kanske vecka 38 2014, när Ica Kvantum körde rikskampanj på vitkål och gul lök för…? Just det, 2,90 kronor kilot.
Hemköp stannade på 5 kronor per kilo och på Willys var det svenska morötter för 4,90 kronor kilot som var hetast.
City Gross gick emot frukt och grönsaker och fångade många med svensk nötfärs för bara 49,95 kronor kilot. Det kan man säga är årslägsta för en större grupp butiker. Coop och Willys hade också kampanj på svensk nötfärs, men där startade priserna på 69,90 konor per kilo.
Nästa vecka får vi se vad som blir populärast!
|