23948sdkhjf

17 av 20 burkar och flaskor pantas

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Värmland toppar den svenska pantligan.

Under 2017 pantades 1,85 miljarder burkar och pet-flaskor i Sverige. Det är 85 procent av alla förpackningar av typen som såldes under året. Dock återstår en bit till det av riksdag och regering satta målet på 90-procentig pantningsgrad.

Läs också: Panten sprängde 2-miljardersvallen

– Det gör oss till ett av världens bästa länder när det kommer till att panta, och det gör skillnad. Pantade förpackningar kan återvinnas till nya burkar och flaskor, och på så sätt spara på jordens resurser. På vår anläggning i Norrköping utvinner vi totalt över 37 000 ton aluminium och plast varje år, säger Sara Barthelson Riismark, kommunikationsansvarig på Returpack.

Enligt Pantrapporten, som släpps av Returpack AB:s varumärke Pantamera har pantningen ökat från 135 förpackningar per person och år 2007 till 183 förpackningar 2017.

– Det är glädjande att se hur bra vi i Sverige är på att panta och vilka enorma mängder det handlar om. Sedan 2007 har vi pantat ofattbara 17 miljarder burkar och PET-flaskor vilket motsvarar en energibesparing på 3,3 miljarder Kilowattimmar, säger Sara Barthelson Riismark.

Värmland är det län i Sverige där det pantas allra mest, i snitt 324 burkar och flaskor per person och år. Bland kommunerna ligger Strömstad i topp, med hela 3 792 förpackningar per person och år som pantas. Det förklaras av den stora gränshandeln med Norge.

Läs också: Ny teknik gör Coops pant till nya flaskor

Överlag står de län som gränsar till Norge ut i statistiken. En annan drivande faktor i dessa län är Pantameras samarbete med skidanläggningar i de svenska fjällen.

Andra kommuner som placerar sig högt i statistiken är bland andra västkustkommunerna Tanum och Sotenäs, populära resmål under sommarhalvåret.

Det gäller också Norrtälje, där pantningen fått draghjälp av en helautomatisk Pantamera expressmaskin, och Åstorp där Hyllinge Handelsplats lockar konsumenter att handla och panta, enligt rapporten.

Tillsammans med Sifo genomför Returpack årligen undersökningar för att se invånarnas inställning till pantsystemet och pantning.

Läs också: Det här är årets pantbutiker

– Dessa undersökningar visar att den främsta anledningen till att vi pantar är att vi vill värna miljön. Att inte skräpa ner, skydda miljön, spara energi och bidra till återvinning är några av de skäl som motiverar oss att panta. En annan viktig orsak är naturligtvis pantpengen, säger Sara Barthelson Riismark.

Undersökningarna visar också att barriärer som tidigare avskräckte vissa från att panta har minskat i betydelse.

– Allt färre tycker det är jobbigt att gå och panta och fler än tidigare tycker att pantutrymmena är rena och fräscha. Den attitydförändringen har också bidragit till att vi år från år fortsätter att slå nya pantrekord, avslutar Sara Barthelson Riismark.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Casinos ägare skramlar för räddning

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Arkiv

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Coop börjar med hundparkeringar

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

City Gross cateringförvandling ger effekt

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

De kan vinna ekopris

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Coop tar in omtalad vegoburgare

Ekobutik i konkurs

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.2